Wat is emailmarketing en moet dat nu echt? (Euh, ja!) Vijf tips om je return instant te boosten
“Wat is emailmarketing nu juist?” Die vraag stellen ondernemers me wel vaker. En terecht, want het antwoord is niet zo eenduidig als je zou denken.
Als ik dan vertel dat je best een hele strategie stopt achter je emailmarketing, volgt meteen de bedenking: “Oei… moet dat nu echt?” Hun gezicht spreekt boekdelen… Alsof ze voor de Mount Everest staan en begot niet weten hoe of waar te beginnen. Loont die inspanning wel?
Absoluut! In dit blogartikel geef ik je de belangrijkste kennis mee over emailmarketing en laat ik zien hoe je dit kanaal precies inzet, zodat ook jij met gemak die salestop bereikt. Als afsluiter nog vijf concrete tips voor onmiddellijke impact.
Kan je niet wachten? Scrol dan meteen door naar het einde. 😉
IN DIT ARTIKEL LEER JE:
- Wat is emailmarketing?
- Wat is het vooral NIET?
- Waarom ook jij emailmarketing moet inzetten
- Emailmarketing vs. social media vs. offline sales
- Je emailmarketing uitbesteden: goed idee of niet?
- Vijf tips om je return instant te boosten
1 - Wat is emailmarketing?
Als we de term “emailmarketing” puur taalkundig ontleden, lijkt het vrij simpel: emailmarketing is marketing die je voert via mail. Een bedrijf stuurt mails naar alle contacten op haar mailinglijst.
Concreet:
- Dat zijn leads en/of bestaande klanten, partners, leveranciers, geïnteresseerden,…
- Het gaat van informatieve mails (het laatste nieuws) tot verkoopmails (mis deze actie niet!) en alles daartussenin (bestelling, wachtwoord reset,…).
- Je kan manueel sturen, mail per mail. Ofwel zet je volledig geautomatiseerde flows op.
Je hoort het al… Op de vraag “wat is emailmarketing nu juist?” kan je geen eenduidig antwoord geven. Net omdat het zo’n brede term is.
Emailmarketing staat NIET gelijk aan je maandelijkse nieuwsbrief. Het is een marketingtool die je doelgericht inschakelt om je sales te versterken. En wat mij betreft onmisbaar in ieders strategie!
2 - Wat is emailmarketing vooral NIET?
Aha! Deze vraag lijkt me al relevanter. Want ik merk dat veel ondernemers (ook zij die al effe bezig zijn met emailmarketing) hier nog iets te licht over gaan.
Emailmarketing is NIET gewoon wat mails zenden. Dus niet: “Zolang we maar elke maand een nieuwsbrief uitsturen, zitten we goed”. Nee. Het is véél meer dan dat, allerbeste ondernemer.
Jouw emailmarketing maakt deel uit van je salesproces. Dat is het beïnvloedingsproces waar je jouw leads minutieus doorheen loodst, zodat ze finaal “Ja, ik koop!” zeggen.
Emailmarketing staat NIET gelijk aan je maandelijkse nieuwsbrief. Het is een marketingtool die je doelgericht inschakelt om je sales te versterken. En wat mij betreft onmisbaar in ieders strategie!
3 - Waarom ook jij emailmarketing moet inzetten
Móet, jawel. Ik weet dat je in vele andere gevallen ‘just niks’ moet. Maar als het over emailmarketing gaat, dan geef ik je geen keuze. Er hangen immers véél meer voordelen dan nadelen aan vast.
Voordelen van emailmarketing
- Goedkope vorm van marketing, want geen drukwerk-, advertentie-, of verplaatsingskosten.
- Je kan supersnel, massaal én herhaaldelijk je doelgroep bereiken via mail.
- Je bouwt je imperium uit op eigen grond en behoudt zo 100% de controle.
- Emailmarketing is en blijft een populair marketingkanaal met een mooie return.
- Mail na mail bouw je een vertrouwensband op met je contacten. Als je ’t slim aanpakt!
Als je jouw emailmarketing strategie degelijk opstelt, is dit een superperformant kanaal. Er kruipt wel wat energie in, akkoord. Vergelijk het gerust met een diesel: die komt traag op gang, maar blijft superlang doorwerken.
Nadelen van emailmarketing
Als eerste nadeel dacht je misschien aan dat ‘spammerige’ imago van emailmarketing? Fout. Schrijven mensen zich niet in op jouw mailinglijst uit vrije wil? Dan wíllen ze jouw mails toch juist ontvangen?
Maar… het is wél aan jou om je content zo aangenaam en waardevol mogelijk te maken. Zo blijven jouw lezers geïnteresseerd en geëngageerd bezig met je bedrijf. Dát lijkt me de allergrootste uitdaging, yes.
En weet je wat nog moeilijk is? Goeie teksten schrijven. Dan heb ik het niet over correcte en vlotte zinnen, maar over commerciële copywriting. Waarbij je het psychologische koopproces van je lezers subtiel weet te bespelen met woorden.
Waardevolle mails schrijven is niet zo evident. Je moet nadenken over elk klein stapje in dat proces. Het vraagt veel tijd en energie om je community mee te krijgen in je verhaal. Want je wil een zekere band creëren met je lezers online.
En die band begint vaak elders…
4 - Emailmarketing vs. social media vs. offline sales
Dan hoor ik ondernemers zeggen: “Ik ben al elke dag aanwezig op social media, da’s toch ook goed?” Of: “Ik ga veel liever netwerken, dan connecteer ik in het echt.” Da’s deels waar, maar…
Besef dat mensen je nooit op álle kanalen evenveel zien. Op Facebook krijgt amper 4% van je volgers je berichten te lezen. LinkedIn doet iets beter met 9%. Effe schrikken, toch? Vergelijk dat eens met de gemiddelde openingsratio van 20-25% bij elke mail die je stuurt.
Zodus, van die 500 contacten zullen er jou 20 gezien hebben op Facebook, 45 op LinkedIn en 100 à 125 in hun mailbox. O ja, en hoeveel heb je er gesproken in real life? Als je weet dat een “normaal” conversiepercentage maar 2-3% is, dan kan je nu al raden wat de uitkomst is op elk kanaal apart.
Conclusie: op verschillende kanalen werken is een MUST
Om optimaal te verkopen, mik je dus best op 3 kanalen tegelijk:
- Offline sales
- Social media
- Emailmarketing
Ben je maar actief op 1 van deze 3? Dan heb je ook maar 1/3de kans om succesvol te zijn. Deze kanalen staan niet tegenover elkaar, maar zijn gelijken. Ze werken complementair en zorgen er samen voor dat jij naar het volgende niveau kan gaan.
💡 EXTRA LEESTIP!
Als je een product lanceert, doe je dat ook via social media, emailmarketing én offline. Hoe je dit alles praktisch op elkaar afstemt, lees je in dit blogartikel: Een nieuw product lanceren op de markt? Hét geheime recept voor een toplaunch!
5 - Je emailmarketing uitbesteden: goed idee of niet?
Die vraag krijg ik ook vaak en goh, dat vind ik een lastige…
Enerzijds zeg ik: ja, doen! Want die commerciële copywriting is zo belangrijk om je emailmarketing strategie effectief te doen slagen. En die schrijffinesse is niet aan iedereen gegeven.
Anderzijds raad ik het af. Want de copywriter of marketeer die schrijft in jouw naam, moet écht wel weten wie je bent, hoe je denkt. Jouw identiteit moet uit elke tekst spreken, anders mist je content evenzeer impact.
Dat geldt ook voor je social media, trouwens. Ook daar moet je tone of voice, je authentieke ziel, verweven zitten in je communicatie. Pas dan kom je geloofwaardig over en zal je verkopen. Fake, oppervlakkige eenheidsworst doet dat niet!
6 - Vijf tips om je emailmarketing return instant te boosten
Als je nu denkt: “Karina, pfff… Ik wil je wel geloven, maar wat, waar, wanneer, hoe?!” Dan presenteer ik je nog graag 5 tips om de return uit je emailmarketing te boosten met onmiddellijk resultaat. 🚀
TIP 1: Denk salesgericht(er) vanaf nu
Bij élke mail die je stuurt vanaf nu, hou je in het achterhoofd dat hij moet leiden tot verkoop. Da’s uiteindelijk de bedoeling, toch? Daarbij verwerk je twee soorten content in je mails:
- Soft sales: alles wat geen sales is, maar wel bewust opgesteld om de toekomstige sales te beïnvloeden. Bijvoorbeeld: je nieuwste blog of een klantencase delen.
- Hard sales: lanceringen en promotiemails met duidelijke actieknoppen.
Hou hierbij de 80/20-regel in acht: 80% van je content is soft sales en 20% mag hard sales zijn. Zo kom je zeker niet pusherig over.
TIP 2: Segmenteer! Hoe concreter, hoe liever
Een gouden regel bij emailmarketing: stuur nooit dezelfde mail naar ál je contacten tegelijk. Een nieuwsbrief kan misschien nog net, maar dan nog…
Niet elke volger zit op exact hetzelfde punt in zijn customer journey. Jan heeft al 10x keer iets bij je gekocht en Piet nog niets. Zou je Piet dan niet eerst wat warmer maken? En wordt het niet eens tijd dat Jan een getrouwheidskorting krijgt?
Ook bij de opvolgmails na je webinar kan je slim segmenteren. De kijkers worden bedankt met extra content, terwijl de niet-kijkers de kans krijgen om voor de volgende in te schrijven. Laat geen enkele kans onbenut!
TIP 3: Stem je funnels precies af op de noden van je doelpubliek
Lange mailfunnels werken niet altijd bevorderlijk. Zo had een klant van mij enorm veel tijd gestopt in de funnel die haar gratis webinar voorafging. Daarin bleef ze haar mensen maar overtuigen om te komen.
Maar waren al die mails wel nodig? Haar no-show rate bleek eigenlijk oké. Als je dat weet, ga dan niet onnodig je energie zitten pompen in dit soort funnels. Een heel ander verhaal wordt het, als je een dure training wil verkopen…
Stem elke funnel precies af op de noden van je doelpubliek.
TIP 4: Schrijf naar goeie vrienden, niet naar leads
Want je komt tenslotte wel terecht in de persoonlijke mailbox van je volgers. Die mailbox zit al boordevol zakelijke mails en ‘platte commerce’. Zorg dat jóuw mail er als een zonnetje uitspringt! 🌞
Hoe? Door je volgers te behandelen als goeie vrienden in plaats van potentiële klanten. Snap je wat ik bedoel?
- Spreek je mensen persoonlijk aan
- Schrijf in een vlotte dialoogstijl
- Deel oprecht wat je denkt en voelt
- Durf je kwetsbaar op te stellen
Je volgers voelen héél goed aan wanneer je vanuit je buik, je passie, je zielskern praat. En dat werkt ongelofelijk magnetisch. Krijg je plots mailtjes terug? Of wordt er gretig doorgeklikt? Dan zit je goed!
TIP 5: Je onderwerp moet er BOENK op zijn
Wat is het eerste dat je volgers te lezen krijgen van je mail? De onderwerpregel, juist. Die moet er BOENK op zijn, zodat de ontvanger niet anders kan dan doorklikken.
Uit onderzoek blijken deze tips bijzonder goed te werken:
- Hou de titel kort, max. 10 woorden. Vul ook de ondertitel in.
- Stop cijfers in je titel, het liefst oneven getallen (raar maar waar!)
- Benoem waarover het gaat met concrete, krachtige sleutelwoorden
- Speel in op plezier of pijn met woorden als ‘fun, succes, gratis’ of ‘gevaar, fouten, vermijden’
- Stel een directe, uitdagende of verrassende vraag
- Personaliseer je titel met de voornaam van de ontvanger
Je kan onmogelijk alles in 1 titel stoppen, natuurlijk. Maar wat werkt het best? Testen, testen, testen is de boodschap! Want net als jij is je doelpubliek uniek. Onderzoek zelf van welke titels ze wild worden. Blijf finetunen tot je een optimale openingsratio hebt.
Dat waren ze, de 5 tips waarmee jij je emailmarketing een instant boost geeft. Laat maar weten hoeveel extra return ze hebben opgeleverd. Succes ermee! 💪
💡EXTRA LEESTIP!
Wil je een volledige sales funnel uitwerken? In deze blog ontdek je wat een sales funnel is, hoe ik er één bouw voor mijn klanten en hoe jij je eigen flow kan upgraden naar een steengoede sales funnel.