Succesvolle sales en marketing? Start met je cijfers: 5 expert tips!

 

Vele - zoniet álle - ondernemers doen aan marketing, online en offline. We posten op social media, bloggen erop los, geven webinars, delen flyers uit en hangen posters op in de buurt…

We doen massaal aan marketing, ja. Maar doen we dat ook altijd in functie van onze cijfers? En als we dan verkopen, volgen we onze sales acties ook goed op? Stellen we die dan bij?

Als ik vraag aan ondernemers WAAROM ze die specifieke post net op DAT MOMENT op Facebook gooien, dan krijg ik heel dikwijls vage antwoorden:

  • Meer bekendheid
  • Meer verkoop
  • Meer klanten

Zelden geeft iemand mij - BAM! – een concreet doel. Zelden hoor ik concrete cijfers. En da’s heel dikwijls de reden waarom hun sales en marketing niet draait.

In deze blog geef ik je 5 expert tips mee om van je sales en marketing een succesvolle machine te maken. En alles start dus met die cijfers…

 

💡 LEESTIP!
Die stevige basis voor je marketing en sales strategie krijg je mee in dit artikel

 

TIP 1 - Zet jezelf een concreet omzetdoel

Neem er eens een blad papier bij en stel jezelf de vraag: hoeveel euro wil je verdienen volgend boekjaar? Laat ons zeggen: 100.000 euro. Schrijf dat bedrag maar effe op. Voelt goed, hé? 😎

Deel die 100.000 nu door 11 maand. Dat maakt 9.090 euro per maand. Zoveel moet je dus minstens halen om aan je omzetobjectief te komen. Nu je dat weet, gaan die sales en marketing radartjes toch vanzelf aan het draaien?

Zie je, die simpele rekensom maken vele ondernemers niet als ze hun sales en marketingstrategie uitzetten. Ze plannen wel… maar handelen daarna compleet in het luchtledige. En dan vragen ze zich af waarom hun strategie niet rendeert?

 

💪 EXPERT TIP!
Bepaal je omzetdoel van volgend jaar al in oktober van het jaar ervoor. Dat geeft je in november en december nog voldoende tijd om je voor te bereiden. Vanaf januari kan je dan met een gerust gemoed je marketing & sales strategie uitrollen.

 

TIP 2 – Sta elke maand stil bij je cijfers

We blijven nog even bij ons voorbeeld van daarnet… Stel, je merkt dat april een slechtere maand is geweest. Je verdiende maar 6.000 euro. Dan weet je meteen dat je in de maanden nadien nog 3.000 euro in te halen hebt.

Omgekeerd geldt natuurlijk ook: heb je méér omzet gedraaid dan vooropgesteld, dan weet je dat je wat reserve hebt. En dan kan je jouw marketingacties daar ook op afstemmen.

Belangrijk is dus om jouw vooruitgang elke maand goed op te volgen. Druk jezelf écht met je neus op de cijfers en geef er dan een passend gevolg aan. Blijf bij de pinken!

Je markt is constant in evolutie, da’s volstrekt normaal. Wie daar snel kan op inspelen met zijn sales en marketing, weet zijn resultaten hoog te houden. Zo behalen succesvolle ondernemers tóch hun omzetdoel, los van externe invloeden.

 

Maar… waar haal je die cijfers eigenlijk vandaan?

 

TIP 3 – Volg je sales op met de juiste tools

Hoe vaak zie ik nog offertes en facturen passeren die gemaakt zijn in Word? Doe jij dit ook nog zo? Stop ermee, nu meteen. Je verliest massa’s tijd - en dus geld! De kans dat je fouten maakt is enorm én je kan je sales niet eens deftig opvolgen.

Investeer liever in een online facturatieplatform, zoals bijvoorbeeld Insightly. In één klik zie je dan hoe ver het staat met je offertes, de betalingen, je inkomsten... per maand, per kwartaal, per boekjaar. Je ziet meteen of je omzetdoel al in zicht is, of net niet.

In andere tools, zoals Salesforce, ga je zelfs vele stappen verder: hoeveel heb ik verkocht van wat, waar zit mijn grootste omzet, wat is mijn grootste verliespost? Wil je die investering nog niet maken, dan kan je de cijfers bijhouden in Excel. Hoef je tenminste zelf niet te rekenen. 😉

Het komt er dus op neer om op elk moment een correct beeld te hebben van wat jouw sales en marketing je nu precies opleveren.

 

TIP 4 – Stel je strategie continu bij: wat verkoopt wél?

Bij deze tip hoort een kleine anekdote. Wist je dat mijn man (dé Pedro) en ikzelf 9 jaar lang een webshop in kleding hebben gerund? Met succes, jaja. Maar in het begin hadden we ons toch een beetje mispakt…

Wij kochten gewoon alles in wat we mooi vonden. En het liefst zoveel mogelijk verschillende producten, om onze klanten een zo groot mogelijk gamma te bieden, aja! Na 1 jaar zaten we al met een aanzienlijke overstock van dezelfde kledingstukken. Niet alles verkocht even vlotjes, natuurlijk.

Hadden we dat nu beter gemonitord van in het begin, dan zaten we nadien nooit met zo’n grote stock. Les geleerd! Beter eerst een teststock aanleggen, dus. En nadien afgaan op wat er wél goed verkoopt.

Voor ondernemers met diensten: bied er niet te veel ineens aan. Tast altijd eerst af of jouw dienst goed in de markt ligt. Ga nadien je aanbod finetunen, exact volgens wat je ideale klant vraagt. Blijf niet hangen in je eigen overtuigingen. Soms dénk je dat iets geweldig gaat boomen en dan blijkt net het omgekeerde. Weg ermee!


 

TIP 5 – Durf in dialoog te gaan met je ideale klant

Vind je het moeilijk om te achterhalen wat je ideale doelgroep precies denkt, wil en verwacht? Dat kan je heel simpel achterhalen: vraag het gewoon!

Durf in dialoog te gaan met je publiek, je volgers, je potentiële klanten die je ontmoet tijdens een event. Zit je met twijfels over je aanbod? Weet je niet of een bepaald product aanslaat? Vraag het op de man/vrouw af.

Of schrijf onderaan je nieuwsbrief een PS: “Maak ik je blij met dit of dat?” Of lanceer een poll op één van je social media kanalen. Stel een enquête op na je workshop. Grijp elke kans aan om te achterhalen wat je ideale klant nu eigenlijk écht nodig heeft.

Die informatie is goud waard voor je sales en marketing!

 

Conclusie: Een succesvolle sales en marketing start met je cijfers!

Wil je dat je sales en marketing op elk moment renderen? Wil je geen enkele opportuniteit missen om te groeien met je business? Wil je je ideale klanten geven wat ze willen? En zo je eigen businessdroom verwezenlijken?

Start dan met je cijfers en volg deze tips!

  1. Zet jezelf een concreet omzetdoel
  2. Sta elke maand stil bij de cijfers
  3. Volg je sales op met de juiste tools
  4. Stel je strategie continu bij: wat verkoopt wél?
  5. Durf in dialoog te gaan met je ideale klant

 

Smaakt deze sales blog naar meer?

 

 

Of kom een hele dag live proeven op het 360° Sales Seminar (live). Dit bruisende event is bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren. En dat voor géén geld. Echt.

Voor slechts 149 euro werk jij een hele dag áán je business, samen met mij en een pak andere enthousiastelingen. Kom bijleren over: businessmodellen, social media, sales strategie, sales mindset en zelfvertrouwen, opschalingstechnieken, sales flows en e-mailmarketing.

Nog niet aangemeld? Zeker doen!