Reclame maken voor je bedrijf: hoe? Een helder stappenplan + (héél) veel tips

Reclame maken voor je bedrijf: volg dit stappenplan

 

Ik ging eens een paar tips noteren om reclame te maken voor je bedrijf. Ahum. Dat werd dus een fameus blogartikel van 2000 woorden. 😏

Maar geen zorgen. Ik heb alles netjes gestructureerd voor jou: wat reclame nu eigenlijk is, hoe je je voorbereidt en hoe je het effectief doet voor je bedrijf. Mét succes, haja natuurlijk.

Koffie of theetje erbij? En iets om te knabbelen? Daar gaan we!

 

IN DIT ARTIKEL:

  • Reclame maken voor je bedrijf: je aanbod of jijzelf?
  • Reclame = marketing of sales?
  • Reclame maken voor je bedrijf: prepare yourself!
  • Reclame maken voor je bedrijf: this is it!
  • Reclame maken voor je bedrijf: wat kost dat?

 

Reclame maken voor je bedrijf: je aanbod of jijzelf?

Reclame en reclame zijn twee. Je wil weten hoe je reclame kan maken voor je bedrijf? Oké. M’n eerste vraag voor jou: waar denk jij nu concreet aan?

Wat je moet doen op social media? Hoe je de beste verkoopmails schrijft? Wat je moet zeggen op netwerkevents? Hmm… Bedenk eerst eens: wil je reclame maken voor je aanbod of voor jezelf?

📢 Reclame voor je aanbod = 20%

Natuurlijk wil je je aanbod verkocht krijgen. Want je producten en diensten zorgen voor je omzet. In die zin is het heel normaal dat je “reclame maken voor je bedrijf” associeert met commercials en advertenties.

Maar gek genoeg (of net niet 😏) zijn we daar massaal een beetje blind voor geworden. Onthou dat reclame maken voor je aanbod maar 20% mag beslaan van het hele verhaal. Twintig procent, lieve lezer!

🗣️ Personal branding = 80%

Klanten willen meer dan ooit weten wie er achter je bedrijf zit. Waarom ze juist bij jou zouden kopen en niet bij je collega’s. Omdat je ongelofelijk uitblinkt in je competenties en skills? Dat kan best.

Maar ook: wie ben jij echt, waar geloof je in, wat drijft je? Als je dat laat zien in je reclame, ben je bezig met personal branding. En geloof het of niet, dat mag 80% uitmaken van alle reclame die je voert.

Waarom? Mensen kopen nog altijd van mensen…

 


“People buy from people they trust. And they trust people they like.”

— Garrison Wynn


 

Reclame = marketing of sales?

Nog iets om bij stil te staan als je reclame wil maken voor je bedrijf: ben je dan bezig met marketing of met sales?

Er zijn 3 categorieën waar “reclame maken” onder valt:

  • Marketing: is alle content (informatie) die je deelt met je doelpubliek om hen voor te bereiden op de sales. Met deze vorm van reclame wil je de interesse opwekken, nieuwsgierig maken. Je wil je voetafdruk zetten, je expertise en professionalisme tonen. Niet verkopen, dus.
  • Soft sales: deze reclamevorm vertrekt van marketingcontent en vult die op een subtiele manier aan met sales. Denk maar aan een informatieve blog waar je op het einde vermeldt dat je een workshop geeft over het topic. Je voegt een zachte call-to-action toe: “Interesse? Welkom!”.
  • Hard sales: dit soort van reclame kennen we het best. Het zijn de commercials en advertenties die schreeuwen: “Koop mij! Koop mij!”. Soms letterlijk, ja. 😊 En daar is niets mis mee, want ook deze vorm mag er zijn. Zolang die maar op het juiste moment komt in het psychologische koopproces van de klant.

 

💡Meer weten over dat koopproces?

In de blog “Een nieuw product lanceren: hét geheime recept” leer je succesvol verkopen volgens de verkooppsychologie. Een methode die verdacht veel weg heeft van brood bakken. Huh? Klik door en kom het geheime recept te weten voor een toplaunch! In m'n blog over slimme positionering marketing gaat het er ook over, trouwens.

 

 

 

Reclame maken voor je bedrijf: prepare yourself!

Je zomaar op de markt gooien, is géén strak plan. Nochtans… je zou ervan verschieten hoeveel ondernemers als een kip zonder kop reclame maken voor hun bedrijf. Zowel online als offline.

Of jij nu ook zo bezig bent? Wel, als je het gevoel hebt dat je véél meer moeite stopt in je reclame dan dat je er omzet uithaalt, dan scheelt er iets, ja. Misschien heb je die cruciale eerste stappen overgeslagen?

Waar begin je als je reclame wil maken als zelfstandige? Prepare yourself!

 

STAP 1: Bepaal je doelgroep

Ik blijf het herhalen tot het einde van mijn dagen (hopelijk nog ver-veraf 😜), maar alles begint bij je doelgroep. Je ideale klant. WIE wil je precies bereiken met je reclame?

Breng jouw doelgroep eerst goed in kaart:

  • Welk profiel hebben deze mensen?
  • Wat is hun leef- en gedachtewereld?
  • Wat zijn hun struggles?
  • Hoe willen ze die opgelost zien?

Neem je tijd om al die inzichten te vergaren, zodat je de reclame voor je bedrijf daarop kan afstemmen. Zo raak je al die gevoelige snaren en – neem het van mij aan – maak je maximale impact.

 

💡 In dit blogartikel ga ik hier nog dieper op in: Je ideale doelgroep bepalen: zo doe je dat!

 

 

STAP 2: Bepaal je doelen

Even belangrijk om vooraf uit te zetten: je doelen. WAT wil je bereiken met je reclame?

Mogelijke doelen zijn:

  • Je naamsbekendheid verhogen
  • Je expertise uitdragen
  • E-mailadressen verzamelen
  • Producten en diensten verkopen

Elke reclameactie kan een ander doel beogen, maar alle acties samen leiden natuurlijk tot dat ultieme doel: verkopen.

Om ook hier het maximum te halen uit de reclame die je maakt voor je bedrijf, giet je al die doelen in een marketing & sales strategie. Hierbij denk je goed na over WAT je verkoopt, WAAR en WANNEER.

 

💡 Dit blogartikel neemt je mee door de verschillende basisstappen om je all-in-one strategie te bepalen.

 

STAP 3: Bepaal je kanalen

Dit is het stapje waar je normaal gezien zou starten, toch? Je kiest een kanaal en begint holderdebolder reclame te maken voor je bedrijf. Ondertussen weet je wel beter… 😉

Dat neemt niet weg dat je kanalen bepalen een belangrijke stap is. Hier kies je bewust WAAR je jezelf en je aanbod in de kijker wil zetten. Uiteraard laat je die kanalen ook aansluiten op de favoriete whereabouts van je doelpubliek.

Welke kanalen bestaan er zoal? Mix & match:

OFFLINE KANALEN

 

ONLINE KANALEN

Klik gerust door op de links achter de offline en online kanalen. Daar vind je telkens een uitgebreid blogartikel over de best practices. Wel nog terugkomen, hé! 😊

 

 

Reclame maken voor je bedrijf: this is it!

Eindelijk, we zijn er. Vanaf nu mag je effectief reclame maken voor je bedrijf. Ook hier heb ik opnieuw enkele stappen voor je klaar. En ik illustreer ze aan de hand van een voorbeeld.

Laat ik m’n eigen evenement nemen: de 360° Sales Seminar dat enkele keren per jaar doorgaat. Hoe maak ik hier nu reclame voor?

Of liever: hoe pak jij het vanaf nu aan?

 

STAP 1: Maak een landingspagina / salespagina

Het eerste wat ik doe als ik voor iets reclame wil maken, is een landingspagina (of salespagina) maken. Waarom?

Je wil het de mensen zo gemakkelijk mogelijk maken. Los van welk kanaal ze komen (online of offline), ze moeten ergens kunnen ‘landen’, je aanbod rustig nalezen, overtuigd geraken van de waarde en finaal klikken op die grote knop: Yes, ik word klant!

Een landingspagina maak je best in je eigen website, omdat je dan ook geniet van meer verkeer. Dat komt je vindbaarheid ten goede. Je kan ook landingspagina’s maken op afzonderlijke platformen of via je e-mailingsysteem. Daar zijn ze dan weer snel opgezet.

Een salespagina moet niet te veel blabla bevatten, dit mag best “platte sales” zijn. Je lezers verwachten dit enigszins en willen hier vooral een gebalde samenvatting zien van je aanbod. Want weet je nog, je hebt ze al warm gemaakt met die andere vorm van reclame: marketing. 😉

💡 Ter inspiratie: dit is de salespagina van het 360° Sales Seminar.

 

STAP 2: Maak online content (reclamemateriaal)

Je online content valt uiteen in 2 soorten: visuals en teksten (of copy).

1/ VISUALS

Dit zijn foto’s, afbeeldingen en video’s.

Enkele tips:

  • Maak altijd 3 verschillende afbeeldingen en minstens 1 video. Waarom? Niet iedereen is aangetrokken door dezelfde visuals. Varieer en spreek zo meerdere mensen aan.
  • Gebruik vaker visuals met mensen erop. Dat lokt meer engagement uit.
  • Gebruik niet te veel tekst op je visuals. Facebook en consoorten straffen dat af. Want drukke visuals kunnen duiden op harde sales en dat willen ze niet.
  • Wees authentiek. Wees niet bang om persoonlijke foto’s te delen. Die hoeven niet altijd rond het thema zelf te draaien. Je kan eender welke foto delen, zolang de emotie maar terug te brengen is naar het aanbod waarvoor je reclame wil maken.

 

 

2/ TEKSTEN

Vroeger werden platte salesteksten online meer geduld dan nu. De laatste jaren (en versneld sinds corona) zien we dat mensen die onpersoonlijke blabla meer dan moe zijn. Ze zijn fed-up. Jij toch ook?

Jouw klanten zoeken nu naar stories, verhalen. Over de ware ziel van jouw bedrijf. Ze willen diepgang en connectie met jou persoonlijk. Hoe zorg je daarvoor? Door authentieke teksten te schrijven.

Soft selling en storytelling lenen zich hier perfect toe. Lange verhalen delen is hot. Ook als je adverteert, wil je die persoonlijke toon in je teksten stoppen. Neem je lezers mee in jóuw wereld!

Ook hier werk je best 3 verschillende teksten uit. Zorg voor een mix van soft en iets mindere soft sales. Test eens uit tot hoever je kan gaan bij je doelpubliek.


 

STAP 3: Verspreid je content strategisch

Eens je content klaar is, kan je die strategisch gaan inplannen. Je maakt letterlijk een contentplanning op: WAT post ik WAAR en WANNEER?

💡 Wist je dat ik hierover ook een live training heb? Die heet: Een succesvolle sales & business strategie. Daarin gaan we samen al jouw online en offline content in een plan gieten. Je laat alles mooi op elkaar aansluiten tot een onklopbare strategie.

Misschien toch nog enkele tips?

  • Plaats niet alles op hetzelfde moment op al je kanalen tegelijk. Zorg dat je visuals en teksten onderling mixt. Plan ze in op verschillende tijdstippen en wissel je kanalen af. Zo overlaad je de mensen niet telkens met dezelfde info.
  • Vergeet je evergreen hoekjes niet, zoals de omslagfoto op je Facebook Daar maak ik ook altijd reclame voor m’n bedrijf. Voor elk belangrijk event maak ik een omslagfoto. Daar kunnen je volgers ook doorklikken en komen zo op je salespagina terecht.
  • Testen, testen, testen. Als er iets belangrijk is in de sales- & marketingwereld, is het dat wel. Welke content doet het goed op welke kanalen en wanneer? Jouw doelpubliek is uniek. Blijf meten en evalueren. Alleen zo kom je erachter wat hen triggert.

 
 

Reclame maken voor je bedrijf: wat kost dat?

Aha! Over de prijs van reclame hebben we het nu nog niet gehad. Veel ondernemers vragen mij: “Reclame maken voor je bedrijf, hoeveel mag dat kosten?” Dan antwoord ik: “Wat wil je eruit halen?”

Belangrijk te weten is dat…

  • Organische of niet-betalende reclame alleen maar werkt als je een grote community Gevuld met connecties die beantwoorden aan de criteria van je doelgroep. Dan kan je perfect reclame maken voor je bedrijf zónder te betalen en er genoeg return uit halen.
  • Advertising of betalende reclame kost wel wat, toegegeven. Maar hier zit JIJ aan de knoppen. Je kan een heel nieuwe visvijver aanboren, meteen gevuld met de juiste vissen. De conversieratio ligt hier pakken hoger én je groeit ook sneller.
  • Een combinatie van betalende en niet-betalende reclame is de gulden middenweg en ideaal om op een authentieke manier aan marketing en sales te doen. Da’s mijn advies.

 

💡 Eén manier om gratis je community uit te bouwen tot ongekende proporties is een Facebookgroep runnen. Hoe je dat aanpakt? Je komt het te weten tijdens m’n GRATIS Masterclass: Facebookgroep als krachtige salestool. Welkom!

 

 

Smaakt deze sales blog naar meer?

 

 

Of kom een hele dag live proeven op het 360° Sales Seminar (live). Dit bruisende event is bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren. En dat voor géén geld. Echt.

Voor slechts 149 euro werk jij een hele dag áán je business, samen met mij en een pak andere enthousiastelingen. Kom bijleren over: businessmodellen, social media, sales strategie, sales mindset en zelfvertrouwen, opschalingstechnieken, sales flows en e-mailmarketing.

Nog niet aangemeld? Zeker doen!