Een slimme positionering marketing: verover je plek met deze 5 content tips
Wil je jezelf onderscheiden van de massa? Een onuitwisbare indruk achterlaten op je fans? Dan moet je jezelf leren positioneren als een superster. En dat doe je met een slimme positionering marketing.
Maar wat houdt dat nu precies in? Waarom is het zo belangrijk? En hoe doe je dat dan? In dit blogartikel neem ik je mee op ontdekkingsreis naar de fascinerende marketing- & saleswereld. Een wereld waar iedereen steeds luider om zich heen roept…
Maar dat is helemaal niet nodig. Jezelf slim positioneren komt neer op slimme content maken. Lees verder en ontdek 5 content tips die je onmiddellijk kan toepassen in jouw business.
IN DIT ARTIKEL:
- Positionering marketing: wat is dat?
- Waarom is een goeie positionering belangrijk?
- Voorbeeld van een sterke positionering marketing
- Jezelf slim positioneren met deze 5 content tips
Positionering marketing: wat is dat?
‘Positionering marketing’ is marketing die je voert om jezelf te positioneren in je markt. Maar wat betekent dat precies: jezelf positioneren?
Da’s wanneer je jouw bedrijf, je merk, je product of dienst bewust een bepaald imago meegeeft naar je doelpubliek toe. Zodat zij goed weten waar je staat ten opzichte van je concurrenten.
Wil je tot het exclusieve clubje horen? Ga je 100% voor duurzaamheid in je zaak? Of wil je vooral gekend staan voor die fenomenale klantbeleving?
Hoe verschillend ook, met onze positionering marketing willen we allemaal hetzelfde bereiken: meer van de juiste klanten aantrekken en finaal meer omzet draaien.
💡 Een paar extra tips voor de solopreneur:
- Als solopreneur ben JIJ het merk. Dus ja, jij moet JEZELF in de markt zetten.
- Welke positionering je ook kiest, wees coherent en consistent in je boodschap.
- People buy from people. Laat jezelf zien, maar doe dat altijd in functie van je sales.
Veel ondernemers denken niet (genoeg) na over hun positionering en lopen zo omzet mis. Hun bedrijf draait, staat organisatorisch op punt, trekt klanten aan… MAAR!
Waarom is een goeie positionering belangrijk?
Waarom moet je jezelf goed positioneren in de markt? Daar zijn twee hele goeie redenen voor:
1/ Je laat anders een smak geld liggen
Veel ondernemers denken niet (genoeg) na over hun positionering en lopen zo omzet mis. Hun bedrijf draait, staat organisatorisch op punt, trekt klanten aan… MAAR! Ik vertel je graag over Dirk, een keigoeie dakwerker.
Dirk is zo’n echte stielman die alles nog ambachtelijk doet. Zijn werk is superkwalitatief, maar veel te goedkoop. Dirk had nooit eerder stilgestaan bij zijn positionering en zette zijn prijzen op het gevoel. Gevolg? Hij trekt vaak de verkeerde klanten aan.
Klanten die – ondanks de lage tarieven –nog altijd klagen over de prijs. Plus: ze zien de meerwaarde niet eens in van Dirks werk. Ook dat ligt aan Dirk zelf, want hij doet niet aan positionering marketing.
2/ Als jij het niet doet, doet je klant het wel
Je hoorde het al in het verhaal van Dirk: als jij jezelf niet positioneert, dan doet de klant dat wel voor jou. Met dat risico dat hij jouw diensten en producten totaal verkeerd inschat.
Stel, je verkoopt handtassen. Hoe wil je jezelf positioneren?
Mensen betalen effectief 3.000 euro voor een Delvaux, omdat ze die prijs automatisch koppelen aan een superdeluxe kwaliteit. Welke kwaliteit heeft een handtas van 250 euro? En eentje van 40 euro, denk je? Welke kwaliteit lever jij?
Als jij daar niks over vertelt aan je klanten, dan gaan ze louter vergelijken op prijs. Maar als je je branding goed neerzet, dan kunnen ze jou niet meer vergelijken met een ander. Dan verkoop je zelfs makkelijker, want prijs is geen maatstaf meer… da’s het gevolg van je positionering.
Zie je hoe een verstandige positionering je helpt om gezonde prijzen te bepalen?
💡 Mee evolueren met je markt kan ook:
Zo verkocht ik vroeger individuele trajecten van 15.000 euro. Op een bepaald moment coachte ik 42 klanten tegelijk, iets te veel van het goede. Dus ik speelde ermee om m’n prijzen te verhogen. Zoiets beslis je niet zomaar…
Net op dat moment werd er in de wandelgangen gefluisterd dat een VIP-traject bij Karina Urbina duizenden euro’s meer kostte dan wat ik echt vroeg. Mensen schatten m’n aanbod dus waardevoller in dan ikzelf!
Ik hoefde niet langer te treuzelen, gaf m’n aanbod meer body en verhoogde m’n prijzen. De klanten bleven komen en pasten nóg beter bij mij.
Voorbeeld van een sterke positionering marketing
Maar wat als je nu twee bedrijven hebt die even goeie kwaliteit leveren? Die allebei marktleider zijn met een hele schare fans achter zich? Tja, dan komt het neer op de sterkste positionering marketing.
In welk team zit jij: iPhone of Samsung? 😊 Aha! Moeilijk om géén kleur te bekennen, hé? De positionering van deze merken is een interessante case om te bestuderen:
- Apple heeft zich altijd gepositioneerd als het hippe, innovatieve, exclusieve (en jawel, duurdere) merk. Heel wat reclamebudget gaat naar hun positionering marketing. Gevolg? Apple heeft niet zomaar fans, maar een sterke community die wild enthousiast elk nieuw product in huis haalt.
- Samsung meet zichzelf een neutraler imago Zij mikken op een breder doelpubliek en hebben ook een breder assortiment. Hun gsm’s zijn even kwalitatief en innovatief, maar wel iets goedkoper dan de Iphone. Dat is een troef die ze niet eens hoeven uit te spelen in hun positionering marketing.
Welk merk heeft volgens jou de sterkste positionering? Juist, dan toch Apple… Terwijl Samsung voor bepaalde features zelfs hoger scoort - en wat mij betreft ook gemakkelijker is in gebruik, maar da’s mijn mening.
Conclusie? De manier waarop mensen jouw merk zien, is wat echt telt. Zet je jezelf in de markt als Apple? Dan betalen mensen met plezier meer om lid te zijn van jouw community.
💡 Live training: Een succesvolle sales & business strategie
Voelt het alsof je nog wat fundering mist? Da’s niet zo onlogisch. Ondernemen is een hele klus. In m’n live training Een succesvolle sales & business strategie zetten we eerst een paar stappen terug. Om je daarna te boosten met een concreet en helder actieplan op maat van jouw salesdoelen.
Jezelf slim positioneren met deze 5 content tips
Rest nog de vraag: HOE doe je dat nu, jezelf positioneren in de markt? Wel, alles komt neer op gericht content maken. Ik geef je hieronder 5 slimme tips die je onmiddellijk kan toepassen.
1/ Communiceer altijd met een doel
Als je content maakt, doe dat dan altijd in functie van het doel dat je wil bereiken. Als ondernemer wil je steeds meer mensen bereiken, meer klanten winnen en meer omzet draaien. Ja, toch?
Wel, start dan met je uiteindelijke doel concreet te maken. Hoeveel omzet wil je precies genereren dit jaar? Met welke acties en via welke kanalen ga je dat doen?
Als je vanaf nu content deelt, wees jezelf dan altijd bewust van dat hogere doel. Dat maakt je direct meer gefocust.
2/ Deel 80% waarde + 20% sales
Ken je de 80/20-regel? Die is toepasbaar op vele aspecten in het (business)leven. Dus ook op content maken…
Van de 100% content die je deelt, zorg ervoor dat 80% waarde is. De overige 20% mogen rasechte sales zijn. Waarom precies die verhouding?
Omdat mensen het benauwd krijgen als je te vlug en te vaak overgaat naar sales. Veel beter is je volgers op te warmen met informatie, entertainment, tips & tricks, een blik achter de schermen, reviews, cases,…
3/ 80% waarde = 20% soft sales + 60% gerichte content
En zelfs die 80% waarde kunnen we nog eens opdelen volgens de 80/20-regel:
- 60% pure waarde, maar nog altijd in functie van je doel
- 20% soft sales, zoals bv. je blog delen + een call-to-action erbij
Weet je niet altijd wat delen? Een goeie inspiratiebron om content rond te maken is know-like-trust:
- Know: wie ben je, wat doe je, waarom doe je wat je doet?
- Like: wat zijn je waarden en normen, waar geloof je (niet) in?
- Trust: wat ken je, wat kan je, expertise en ervaring?
In deze 80% moet je je echt onderscheiden van je concurrenten. Bewijs wat je waard bent, dat je weet waarover je praat. Trigger je volgers opnieuw en opnieuw met unieke, authentieke content.
💡 Gratis Masterclass alert!
Wist je dat ik binnenkort een gratis Masterclass geef over de magische 80-20% content regel? Check m’n agenda voor de datum en schrijf je gewoon in. Wat heb je te verliezen?
4/ Geen losse flarden maar een snoer
Maar zelfs als je de 80/20-regel toepast, dan nog zie ik veel ondernemers losse flarden content afschieten. Wat bedoel ik daarmee?
Laten we even uitzoomen. Jouw hele marketing is een mix van kanalen: social media marketing, emailmarketing, Google, netwerken,… Klopt? Rijg je die kanalen ook als een snoer aan elkaar?
M’n eigen snoer ziet er zo uit: social media > website > freebie > masterclass > 360° sales seminar. Elk stuk content is gericht op de volgende schakel in m’n snoer.
Hetzelfde geldt voor je mailingflows: waarde > waarde > waarde > upsell. Zorg dat je waardevolle content in crescendo gaat, zodat je publiek steeds enthousiaster wordt en op het einde koopt.
5/ Verkopen is een psychologisch proces
Kijk, sales komt neer op pure psychologie. Verkopen is een psychologisch proces waar je je klanten doorheen gidst. Zij zijn er zich niet altijd van bewust, maar jij vanaf nu dus wel.
In deze blog over een nieuw product lanceren vergelijk ik verkopen met brood bakken. Klik gerust verder om het geheime recept van een succesvol verkoopproces van a tot z te ontdekken. 😉
Of onthou deze metafoor: verkopen begint met een zaadje planten en wachten tot het uitkomt. Dan geef je dat plantje voldoende water én tijd, terwijl het steeds meer naar je toe groeit. En dan, opeens, staat daar een bloem, die alleen nog gericht is op jou. Enjoy!
💡 Extra leestip:
Duik je graag nog wat dieper in deze materie? In m’n blog Reclame maken voor je bedrijf trek ik dit topic helemaal open. Wat is reclame eigenlijk? Hoe en waar begin je? Welke stappen doorloop je? Opgelet, dit is een lijvig artikel, maar – uiteraard – propvol waarde! 💪