Een nieuw product lanceren op de markt? Hét geheime recept voor een toplaunch!
Hoera! Je nieuwe aanbod staat helemaal klaar, supermooi verpakt op de website. Flashy design, pakkende tekst en een grote knop om te kopen. Wat nu? Je wil je nieuwe product of dienst lanceren op de markt, natuurlijk. Het liefst met ongezien succes! Maar… hoe doe je dat? 🤔
In deze blog leer je alles over een succesvolle productlancering en welke marketing mix je daarvoor optimaal kan inzetten. Spoiler alert: deze methode heeft veel weg van brood bakken... Huh?
Jaja! Lees vlug verder en ontdek hét geheime recept voor een toplaunch!
IN DIT ARTIKEL
1 – Wat is het doel van jouw productlancering?
2 - Hoe een nieuw product lanceren op een succesvolle manier?
3 – Jouw product lanceren via social media
4 – Jouw product lanceren via emailmarketing
5 – Je broodje perfect afbakken doe je… offline!
6 - Wanneer is het beste moment om je nieuw product te lanceren?
1 – Wat is het doel van jouw productlancering?
Eerst even over het doel van jouw productlancering. Waarom wil je precies een nieuw product of dienst op de markt brengen? Want er zijn verschillende doelstellingen:
- Je wil meer online zichtbaarheid, bijv. door je website te lanceren;
- Je wil meer vissen in je klantenvijver en lanceert je nieuwsbrief;
- Je wil meer awareness creëren en lanceert je blog;
- Je wil een nieuw product of nieuwe dienst lanceren met het oog op sales;
- …
Sta hier eerst even bij stil. Wat wil je precies bereiken? Bij elke campagne vertrek je van je doelen of wat je wil behalen. De meeste productlanceringen zijn natuurlijk wel bedoeld om sales uit te halen. En over dat soort lanceringen heb ik het verder in deze blog.
Nu, hoe organiseer je een succesvolle productlancering die zorgt voor een piek in je sales en een boost in je omzet?
“Pas als elke fase aanwezig is in je lancering én alles perfect afgestemd is op elkaar, haal je er de maximale return uit. En geloof het of niet: deze methode lijkt geweldig goed op brood bakken.”
2 - Hoe een nieuw product lanceren op een succesvolle manier?
Om die vraag te beantwoorden, ga je eerst na wat de ideale weg is die je dienst of product hoort af te leggen om de beste resultaten te verkrijgen. We noemen dat de salesflow opzetten.
Eens die weg is uitgestippeld, lanceer je jouw nieuw product of dienst in deze 3 fasen:
- Lanceer via social media
- Lanceer via emailmarketing
- Haal er alles uit via offline sales
Pas als elke fase aanwezig is in je lancering én alles perfect afgestemd is op elkaar, haal je er de maximale return uit. En geloof het of niet: deze methode lijkt geweldig goed op brood bakken.
Hét geheime marketing recept? Doe zoals de bakker!
Want een bakker bakt zijn brood ook niet zomaar in 1 keer. Hij weegt de ingrediënten exact af, geeft het deeg de tijd en behandelt het met grote zorg om tot een meesterlijk brood te komen.
Dit is hét geheime recept:
- Doe alle ingrediënten in de kom. Kneed het deeg en laat een eerste keer rijzen. Dat is precies wat er gebeurt als je jouw nieuw product lanceert via social media.
- Neem de deegbol er opnieuw bij, bewerk hem zachtjes en laat een tweede keer rusten. Deze fase komt overeen met je emailmarketing.
- Verdeel het deeg over de bakvormen en stop de broodjes in de voorverwarmde oven. Nu duurt het écht niet lang meer of ze zijn perfect gebakken. Da’s dus wat je doet tijdens een offline verkoopgesprek, de deal closen!
Net als de bakker ga ook jij berekend, subtiel en zorgvuldig te werk bij je productlancering. Besef dat jouw klanten tijd nodig hebben en psychologisch moeten groeien in hun koopproces.
Nu gaan we dieper in op elke fase en leg ik je uit wat je dan precies moet doen om je productlancering maximaal te laten renderen.
3 – Jouw product lanceren via social media
Je nieuwe dienst of product lanceren via social media valt opnieuw uiteen in 3 stappen: organisch posten, adverteren en retargeten. En ook hier raad ik je aan om ze alle 3 te doen, wil je écht die salespiek bekomen.
🚀 Organisch posten
Met organisch posten bedoel ik een slim uitgedokterde reeks onbetaalde berichten plaatsen op je social media om je nieuw product te lanceren. Opgelet, ga niet meteen verkopen!
Met deze posts moet je eerst de aandacht trekken, triggeren en verlangen opwekken. Druk maar goed op die pijn en stel uiteindelijk dé oplossing voor. Maak duidelijk: what’s in it for them?
Wat wil je verkrijgen met deze posts? Zoveel mogelijk exposure of bereik! Da’s niet meer zo evident tegenwoordig. Slechts 4% van je volgers ziet jouw bericht voorbijkomen. De key?
Zorg dat je vooral interactie losweekt met je posts. Sluit altijd – ALTIJD! – af met een call-to-action. Vraag om meningen en reacties, om je post te delen. Een simpel duimpje doet het niet meer…
🚀 Adverteren
Wil je met succes een nieuw product lanceren op de markt, dan kan je niet zonder adverteren op social media. Dat wil zeggen: je betaalt om alleen je allerbeste posts richting onbekende klanten te sturen.
Dat kan op zowat alle kanalen, maar de meest bekende (en gebruikte) is natuurlijk Facebook. Is Facebook adverteren moeilijk? Goh, ja en nee. Zorg zeker dat je wéét waarmee je bezig bent.
In mijn blog “Adverteren met Facebook: 5 verrassende waarheden + hands-on tips” krijg je alvast de basis mee. Daarna is het aan jou om dit krachtige marketingmiddel in de vingers te krijgen!
🚀 Retargeten
Deze stap vergeten veel ondernemers, terwijl je hier net zoveel uithaalt. Retargeting kan je pas doen nádat je hebt geadverteerd. Je bouwt erop verder. Maar wat is het nu precies?
Wel, je hebt het zelf ook al meegemaakt: zit je ’s ochtends op je gemakje wat rond te surfen, ideetjes op te doen voor je nieuwe badkamer… Kom je ’s middags op Facebook en HOP! Staat daar ineens een advertentie van de badkamerspecialist van wie je eerder de website had bezocht. Straf, toch!
Da’s dus het effect van retargeting, waarbij je een link legt tussen al jouw online platformen en kanalen. Vandaar ook het belang van de “cookies”. 😉 Die informatie gebruik je dus om geïnteresseerde klanten nog eventjes attent te maken op jouw nieuw product of dienst.
4 – Jouw product lanceren via emailmarketing
Terwijl je volgers op social media nu regelmatig jouw lanceringsposts te zien krijgen, mag je ook je iets warmere leads niet vergeten. Dan heb ik het over al die mooie mensen op jouw emaillijst.
Zij hebben zich zélf aangemeld en wíllen alle nieuwtjes horen van jou. Dus ga je jouw nieuw product ook lanceren via emailmarketing. Toch? En hoe pak je dat aan?
Wel, schrijf een reeks van mails (of emailflow) waarin je jouw nieuwe product of dienst in eerste instantie voorstelt. Wees niet te pusherig, leg opnieuw de nadruk op het informatieve, de voordelen, de waarde voor je lezers. Kneed je publiek zachtjes, remember?
Afhankelijk van wat lezers doen met je mails, kan je nog een stapje verder gaan. Ook hier kan je gaan “retargeten”. Bijvoorbeeld: mensen die hebben doorgeklikt, krijgen opvolgmail A. Mensen die niet hebben geklikt, krijgen opvolgmail B, enzovoort.
Zie je? Zo ga je dat psychologisch proces finetunen, personaliseren zelfs.
💪 EXPERT TIP!
Nog geen emaillijst? Dan wordt het hoog tijd om er één aan te leggen! Bedenk een waardevolle gratis weggever (freebie) in de vorm van een checklist, handleiding, e-book,… Of geef een gratis adviesgesprek weg. In ruil voor je freebie vraag je slechts een kleine moeite terug: hun e-mailadres. Zo leg je die waardevolle vijver van geïnteresseerde vissen dus aan.
Ons broodje is bijna gebakken… Op naar de laatste fase.
5 - Je broodje perfect afbakken doe je… offline!
Op dit moment heb je misschien al wat verkocht dankzij je productlancering op social media en via emailmarketing. Des te beter! Maar is dat alles? Nope! Je broodje is pas perfect afgebakken als je ook nog offline aan sales doet.
Offline? Zoals: verkoopgesprekken aan telefoon en face-to-face? Yaiks! De meeste ondernemers krijgen het nu al benauwd. Maar da’s helemaal oké. En nergens voor nodig, als je de vorige fases goed hebt opgebouwd. 😊
Wedden dat je verkoopt bij 9 op de 10 salesgesprekken die je nu doet? ’t Is te zeggen: je spreekt dan wel met de mensen die jouw social kanalen en/of nieuwsbrief al volgen.
Is zo’n gesprek storend, denk je? Nope. Jouw potentiële klant is al flink opgewarmd tegen dan. En de temperatuur stijgt met de minuut, als je ook nog eens verkoopt op een authentieke manier. Weet je niet direct hoe dat moet? Lees dan deze blog: “15 tips voor een succesvol verkoopgesprek”.
“Werk je planning altijd omgekeerd chronologisch uit. Dat wil zeggen: van achter naar voor. Zo heb je tijd genoeg om in elke fase van de productlancering je deeg rustig te kneden en te laten rijzen.”
6 - Wanneer is nou het beste moment om je nieuw product te lanceren?
Aha, nog een goeie vraag!
Eén van de grote fouten die ik ondernemers zie maken bij hun productlancering, is een verkeerde timing. Ze lanceren te vroeg of juist te laat, waardoor de impact teleurstellend laag ligt. Wanneer is dan het allerbeste moment om je aanbod in de wereld te zetten?
Wel, dat hangt af van het product of de dienst zelf. Lanceer je bijvoorbeeld een gratis webinar? Dan heb je aan 10 dagen op voorhand genoeg om je volgers warm te maken. Maar bij een betalend live event ligt dat anders. Reken dan ruim op een 3-tal maanden.
En nog een gouden tip: werk je planning altijd omgekeerd chronologisch uit. Dat wil zeggen: van achter naar voor. Zo heb je tijd genoeg om in elke fase van de productlancering je deeg rustig te kneden en te laten rijzen. En dan komt het allerknapperigste brood op tafel!
💡 WIST JE DIT AL?
Ik ga nog veel dieper in op deze materie tijdens de online groepstraining “Opschalen door een doeltreffende productlancering met maximale sales impact”. Op 6 weken tijd krijg je alles onder de knie, stap voor stap. En je gaat zelf aan de slag met jouw emailflow om er het maximum uit te halen.