Meer verkopen via social media: hoe doe je dat? In 3 welgemikte stappen!

verkopen via social media

 

Social media platformen zijn heel gemakkelijk om te gebruiken, jawel. Maar verkopen via social media blijkt voor vele ondernemers toch nog een ander paar mouwen. En dat heb je meestal pas door als het te laat is…

Hoe meer tijd op social media, hoe meer je verkoopt? Nope!

Dan dénk je dat je goed bezig bent: je post elke dag, je maakt live video’s, je blijft goed zichtbaar… Maar die broodnodige return? Die blijft uit. De waarheid is: je verkoopt zo goed als niks via social media.

En weet je hoe dat komt? Omdat je nog belangrijke kennis mist. Dan heb ik het niet over het technische aspect van social media, maar over het psychologische. Begrijp je wat er werkelijk schuilt achter elk van die platformen?

Zonder dat je het beseft, slorpen social media al je tijd op. En wat heb je dan eigenlijk gedaan?

 

💡 GOUDEN TIP: Besteed nooit méér dan een half uur per dag aan je social media. Al de rest is tijdverspilling!

 

Als je professioneel wil bezig zijn én als je vlot wil verkopen via social media, dan moet je weten hoe je elk platform gebruikt om er het maximale rendement uit te halen voor jouw business.

Hoe je dat doet? Volg de 3 stappen die ik je in dit artikel uit de doeken doe.

STAP 1: Begrijp de context van elk social media platform

Elk social media platform werd opgericht vanuit een bepaalde visie en streeft dus ook een ander doel na:

  • LinkedIn is waar professionals met elkaar connecteren en hun online netwerk uitbouwen.
  • Bij Pinterest draait het vooral om creatieve ideeën en mooie plaatjes ‘pinnen’ of verzamelen.
  • Instagram is het visuele platform bij uitstek, voor jong… én oud ondertussen.
  • YouTube is een wereldwijde videobank die hosts en viewers met elkaar verbindt.
  • Facebook, de allergrootste, is al sinds dag 1 bedoeld voor losse, luchtige contacten.

Het is hier, bij die context begrijpen, dat het bij sommige ondernemers al eens fout loopt…

Hoe Facebook is ontstaan en wat dat betekent voor jouw social media selling

Neem nu Facebook. Dit platform werd opgericht in 2004 door Mark Zuckerberg, toen hij nog studeerde aan Harvard. Oorspronkelijk was het een databank, waar alle Harvardstudenten elkaar snel konden terugvinden en berichtjes uitwisselen.

Dit platform bleek al snel zo succesvol dat Facebook werd opengesteld voor het grote – en later wereldwijde – publiek. Het moment waarop het begrip ‘social media’ werd geboren. En tot op vandaag is dat ‘sociale’ nog altijd de primaire focus, zeker bij Facebook.

 


Dus, effe logisch nadenken: gooi jij als bedrijf het ene na het andere verkooppraatje op Facebook, zónder echt in dialoog te gaan met je volgers? Dan zal jou dat niet veel opbrengen, nee.

Terwijl verkopen via social media wel degelijk kan, absoluut! Zolang je maar snapt waarom mensen graag op een bepaald platform zitten. En dan? When in Rome, do as the Romans do… Oftewel: gedraag je naar de “sociale regels” van dat platform.

 

STAP 2: Kies heel bewust jouw social media platform als verkoopkanaal

Weet jij op welke social media kanalen jouw potentiële klanten het meest actief zijn? Dat is zowat het allereerste wat je onderzoekt, als je jouw social media selling strategie uitzet.

Nu vraag je je misschien af welke platformen het populairst zijn bij het Vlaamse publiek? Wel, ik vond enkele recente cijfers bij een betrouwbaar social media marketing bureau.

 Het Vlaamse social medialandschap in 2021 – Bron: coosto.com

 

Op deze social media platformen zit de Vlaming het liefst!

Verbaast het je dat Facebook op nummer 1 staat? Maar liefst drie kwart van de Vlamingen is actief op dit platform. Op nummer 2 staat YouTube met 59% en daarna volgt Instagram, waarop 45% van de Vlamingen een account heeft. Ongeveer 1 op 4 zit op Pinterest en 1 op 5 gebruikt LinkedIn.

Als je mij de vraag stelt: “Karina, moet ik nu echt op Facebook zitten met mijn bedrijf?” Dan zeg ik volmondig: JA! Wat je niche ook mag zijn, of je nu mikt op jong, oud, particulieren of professionals… haast IEDEREEN zit op Facebook.

Dus ja, Facebook hoort zéker bij je social media verkoopkanalen te zitten.

En het beste verkoopkanaal voor jouw ideale klant?

Wat de andere kanalen betreft, kijk je nog eens heel goed naar je ideale klant: gebruikt hij/zij graag Instagram of toch iets vaker LinkedIn? Is YouTube zijn/haar ding of misschien Pinterest?

Welk social media platform kan jij met jóuw business het allerbest inzetten als verkoopkanaal voor jóuw doelpubliek? Kies er heel bewust 1 of maximum 2 uit, náást Facebook.

 

💡 LEESTIP: Je ideale klant bepalen: hoe doe je dat precies? In dit blogartikel lees je daar meer over!

 

STAP 3: Bouw post per post aan je Know-Like-Trust factor

Je weet nu wat er speelt op elk social media platform. En je hebt er bewust kanalen uitgepikt met de grootste slaagkansen. Dan is het nu tijd om die kansen te verzilveren!

Hoe? Door post per post te bouwen aan je Know-Like-Trust factor.

 

Know-Like-Trust in een notendop

Mensen kopen zelden van vreemden, juist? Zorg dus eerst en vooral dat je volgers jou beter leren kennen. Jou als persóón, bedoel ik, met al je menselijke trekjes. Dat is de ‘know’.

Herkennen ze zich in jou? Dan zullen ze jou hoogstwaarschijnlijk beginnen te ‘liken’, letterlijk en figuurlijk. En na een tijdje hebben ze al zodanig veel content van jou zien voorbijkomen, dat ze jou ook gaan vertrouwen – de ‘trust’.

Nu pas zijn deze potentiële klanten op het punt gekomen dat ze van jou willen kopen. Daar gaan soms maanden over! Dus alle content die je hiervoor met hen deelde, waren best géén harde salespraatjes. Dat heeft op dat moment gewoon geen zin, zie je.

Concrete tips om meer te verkopen via social media

Meer verkopen via social media lukt niet van vandaag op morgen. Er kruipt wat tijd en energie in... Maar de return op lange termijn is wél gegarandeerd!

Met deze concrete tips kom je al een heel eind:

  • Deel hoofdzakelijk waardevolle content op je social media kanalen. Een goede leidraad is de 80-20 regel: 80% informeren, inspireren en entertainen + 20% verkopen.
  • Reageer op je volgers, geef persoonlijke comments en volg hen terug. Maak elke dag een kwartiertje tijd om eigenhandig door je feeds te lopen.
  • Sluit je aan bij LinkedIn- & Facebookgroepen in je niche. Deel er je visie en expertise. Laat je zien en horen op een ongedwongen

 

💡 GOUDEN TIP! Sluit elke social media post af met een duidelijke call-to-action. Engageer je volgers, vraag hen iets te doen: liken, reageren, delen, klikken op een link of je bericht opslaan voor later. Keep the spirit alive! 😉

 

 

Smaakt deze sales blog naar meer?

 

 

Of kom een hele dag live proeven op het 360° Sales Seminar (live). Dit bruisende event is bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren. En dat voor géén geld. Echt.

Voor slechts 149 euro werk jij een hele dag áán je business, samen met mij en een pak andere enthousiastelingen. Kom bijleren over: businessmodellen, social media, sales strategie, sales mindset en zelfvertrouwen, opschalingstechnieken, sales flows en e-mailmarketing.

Nog niet aangemeld? Zeker doen!