Magische formule voor een goede sales pitch
Hoe trigger je je gesprekspartner op korte en krachtige wijze?
Je kent het vast ...
Netwerkmomenten, seminaries, workshops, salessituaties waar ze je dé cruciale vraag stellen: “En, wat doe jij?”
Het lijkt een eenvoudige vraag, simpel en helder.
Maar vaak is het antwoord niet zo eenvoudig, noch simpel, noch helder.
Vroeger begon ik vol enthousiasme te vertellen wat ik doe en voor wie. Met daarbovenop voorbeelden, contexten enzovoort. De passie droop ervan af en ik vertelde honderduit, vol overgave en liefde. Maar helaas haakte de tegenpartij meestal snel af en hoorde hij enkel nog ‘blablabla’.
En toch bleef ik maar vertellen en vertellen en vertellen.
Terwijl ik dit zo zeg, schaam ik me nog steeds over hoe ik dit jaren zo gedaan heb.
Erger nog! Ik had helemaal niet door dat mijn gesprekspartner al lang was afgehaakt.
Eén ding was wel zéker (om het toch positief te bekijken): ik was gepassioneerd!
Maar wat nog zekerder was: de tegenpartij had totaal niet begrepen wat ik deed en was niet in staat om kort en krachtig te reproduceren wat ik had verteld. Laat staan dat hij het de volgende dag nog wist.
Vervelend! Héél vervelend!
Want wat wil je als ondernemer?
Je wil dat de tegenpartij, jouw gesprekspartner, duidelijk begrepen heeft wat jij doet en getriggerd wordt om bijkomende informatie te vragen én idealiter, dat hij vroeg of laat klant wordt! Zou dit nu niet fantastisch zijn?!
Absoluut!
En hoe vaker je naar netwerkevenementen, seminaries, workshops gaat of in concrete verkoopsituaties terechtkomt, hoe meer je merkt dat veel mensen niet in staat zijn om kort en krachtig te omschrijven wie ze zijn en wat ze doen.
Heel spijtig! Want je hebt maar een paar seconden om een eerste indruk te maken en als die niet positief is, dan wordt de kans kleiner dat die persoon vroeg of laat bij jou gaat kopen.
Goed, genoeg in de wonde geploeterd!
Waar gaat het nu over? En hoe kunnen we het dan wél goed doen?
Het gaat hier overduidelijk over hoe je kort en krachtig jouw salespitch of elevator pitch kan neerzetten.
Wat is een salespitch of elevator pitch?
Een salespitch is een korte, zéér krachtige omschrijving van wat jij doet.
Dus wat jij verkoopt: je producten of diensten.
Doelstelling is dat jouw gesprekspartner duidelijk begrijpt wat jouw business is en daarenboven in staat is om jouw boodschap te reproduceren.
En belangrijk hierbij is ook dat hij zo getriggerd is over wat jij vertelt dat hij meer info vraagt, zoals: “aha, en hoe doe je dit?”
“Maar dat is toch wat iedereen probeert te doen?”, hoor ik je nu denken.
Ja, maar de ene doet het al wat beter dan de andere.
“Bestaat er dan misschien een magische formule om het goed te doen?”
Ja!
Ik gebruik een eenvoudige formule die niet alleen mij, maar ook mijn klanten helpt om kort en krachtig weer te geven wat we doen.
Is dat de enige formule? Uiteraard niet. Maar ik vind het wel een goede formule!
Zie hier de magische formule:
WIE + WAT + RESULTAAT
Voor wie:
- Wie is jouw doelgroep? Belangrijk dat deze duidelijk is zodat mensen zich daarin herkennen.
Wat:
- Wat doe je concreet? Wat verkoop je?
Resultaat:
- Met welk resultaat?
- Wat zijn de voordelen om met jou te werken, van jou te kopen?
- Wat bereik je met jouw klanten?
Mijn concreet voorbeeld:
‘Ik help ondernemers hun business te boosten en hun omzet te verhogen door hen te leren hoe ze beter, sneller en efficiënter kunnen verkopen, online en offline.
Voor wie + wat + met welk resultaat.
Dit zet geïnteresseerden aan om door te vragen. Ze willen meer weten.
De basis voor de sales!
Gebruik deze magische formule. Kort, krachtig en vooral duidelijk! En ervaar het positief effect ervan op anderen.
Meer heb je niet nodig!
En intussen, geef ons jouw pitch alvast mee in het commentaarveld.