Je bent gek als je Facebook niet gebruikt voor jouw business
Onlangs hoorde ik een ondernemer nog zeggen: Facebook is niet voor mijn business.
Ik werk enkel met LinkedIn.
Hallo … Facebook niet voor jouw business?
Oké, laten we even de feiten op een rijtje zetten!
- Facebook staat wereldwijd op de eerste plaats als het populairste socialmediakanaal.
- Facebook heeft meer dan 1,79 miljard actieve gebruikers wereldwijd, waarvan 7,1 miljoen in België (dit is 62% van de totale Belgische bevolking).
- 80% van de Belgische Facebookgebruikers logt dagelijks in.
- In België gebruikt 43% van de bedrijven Facebook.
Ha-lo als dit geen indrukwekkende cijfers zijn?
Daarom geef ik je graag alvast 6 belangrijke redenen waarom Facebook ook voor jouw bedrijf een must is:
- Nieuwe klanten werven
Bij campagnes en advertenties kan je jouw doelgroep zelf bepalen. Dankzij deze gerichte boodschappen bereik je nieuwe klanten voor jouw business.
- Websiteverkeer genereren
Via een link naar jouw website of een ‘call-to-action’ kan je ervoor zorgen dat mensen die jouw Facebookpagina bezoeken ook jouw website bezoeken en nog meer over jou te weten komen. Dit extra verkeer verhoogt jouw Google-ranking.
- Imago verbeteren
Door de berichten die je post op Facebook kan je het imago van jouw bedrijf verbeteren. Mensen leren de persoonlijkheid van jou en jouw bedrijf kennen en de kans is groter dat ze die gaan ‘liken’.
- Naamsbekendheid vergroten
Via de gerichte advertenties en campagnes die jij maakt of doordat jouw volgers jouw pagina delen, komen mensen met jouw pagina in contact. Hierdoor zal de naam van jouw bedrijf verspreid en meer gekend worden.
- Doelgroep informatie geven
Je kan via jouw Facebookpagina extra info geven over jouw bedrijf aan jouw volgers, jouw doelgroep. Hier kan je veel mee bereiken, omdat de volgers van jouw pagina zich meer betrokken gaan voelen bij jouw bedrijf.
- Transparantie over het bedrijf bevorderen
Zoals eerder vermeld, leren mensen jouw bedrijf op een minder formele manier kennen via de berichten die je post op jouw Facebookpagina. Zo krijgen zij het gevoel dat ze jouw bedrijf kennen en dat je geen geheimen voor hen hebt. Het vertrouwen dat je hiermee krijgt, is heel belangrijk voor jouw business
Ik hoor veel ondernemers zeggen dat Facebook tijdverlies is of enkel gericht is op B2C, maar dit wil gewoon zeggen dat ze de hoge businesswaarde ervan (nog) niet begrepen hebben. En bewust business verliezen. Zonde!
Dus het antwoord op de vraag:
“Moet ik Facebook gebruiken om mijn business te doen groeien??
Is:
Je bent GEK als je het niet doet!”
En hoe zit dat met jou? Gebruik jij Facebook als ondernemer? Wat heeft het jou al opgebracht?