Dit weekend brak mijn hart
Je kent het ongetwijfeld: een zondag waarop je niets gepland hebt, geen bezoek, geen activiteiten, niets!
Maar al snel begint het schuldgevoel te knagen … zou je niet iets nuttigs moeten doen? Misschien een beetje werken? Om je achterstand wat in te halen. En een klein beetje kan toch geen kwaad, je had toch niets anders gepland en strijken, daar heb je ook geen zin in.
Je kruipt achter je pc en voor je het weet, ben je 2 à 3 uur bezig. Maar je doet iets nuttigs, dus spijt voel je niet! Je man klaagt misschien wel een beetje, maar jouw drive en concentratie zijn té groot dus je doet stevig voort.
En ja, ik maakte me hier ook regelmatig schuldig aan.
Op een van die zondagen stond plots mijn oudste zoon naast mij en zei: “Mama, waarom werk je op zondag? Wanneer ga je stoppen met werken? Je hebt amper tijd voor ons …”. En toen, ja … toen brak mijn hart!
Een rilling ging doorheen mijn hele lichaam. Het deed letterlijk pijn!
Ik stopte onmiddellijk en de hele avond bleven zijn woorden nazinderen.
Hij had gelijk!
Ik leer mijn klanten dat ze een gezond evenwicht tussen hun privé- en professionele leven moeten vinden. Dat dit evenwicht bijdraagt tot hun ondernemingssucces. Dat tijd en dus ook vrije tijd kostbaar is. En dat daarom structuur, planning en organisatie essentieel zijn.
En ja, in minder dan enkele seconden (vervelings)tijd had ik deze regel geschonden!
Maar wil je een succesvolle en gezonde onderneming, dan mag je hem absoluut niet vergeten. Daarom geef ik je met plezier enkele tips die je helpen om een evenwicht te vinden tussen werk en privé:
- Plan je vrije tijd in
Net zoals je al je afspraken in de agenda schrijft, plan je ook jouw vrije tijd in. Doe dit ook eerst, zo kan je al de andere afspraken hierrond inplannen.
- Durf ‘neen’ te zeggen
Als je al te veel afspraken in je agenda hebt staan, durf dan neen te zeggen tegen de (misschien) minder belangrijke die eraan komen.
- Gebruik je hoofd niet als notitieboekje
Schrijf losse ideeën of taken die in je opkomen ergens op. Filter welke belangrijker zijn dan andere om zo je tijd beter in te delen.
- Trek de lijn tussen werktijd en privétijd
Lees ’s avonds jouw mails niet meer. Het kan echt wel wachten tot de volgende ochtend. Want als er iets echt superdringends zou zijn, dan bellen ze je wel.
- Focus je op één taak tegelijk
Multitasken is absoluut niet heilig, integendeel. Als je je op één taak tegelijk focust, kan je ze niet alleen sneller maar ook beter gedaan krijgen.
- Prioriteiten stellen
Wat moet je zelf doen en wat kan je uitbesteden? Welke taak is het belangrijkst?
- Rond je werk af
Zo kan je de avond rustig doorbrengen zonder aan het werk te denken.
Deze 7 tips zullen jou helpen dat evenwicht te vinden die een gezonde ondernemer/onderneming nodig heeft om succesvol te zijn. Een mooie balans tussen jouw privé- en professionele leven, waarbij je met plezier en met een minimale stress gaat werken en toch nog tijd hebt voor jouw gezin, familie en vrienden.
Wat mij betreft: zondag is voortaan een werk-loze dag!
Heb jij al eens nagedacht over jouw eigen tijdsindeling en of je je in mijn woorden herkent? De vraag is: wat ga je eraan doen? Ik ben benieuwd naar jouw reactie.