De impact van getuigenissen
Elke dag zie ik bij ondernemers hetzelfde: ze hebben een mooie website en ze gebruiken sociale media actief.
Wat is nu het doel van deze beide kanalen?
Uiteraard zichtbaarheid en klanten aantrekken!
En toch missen ze iets!
Wat?
Ze missen iets om de prestaties van de website te verhogen en meer klanten aan te trekken.
Maar wat is dat dan?
Het antwoord: getuigenissen!
Een getuigenis of testimonial is een korte weergave van een ervaring van de klant bij een aangekochte dienst of product.
Waarom is het nu zo belangrijk om getuigenissen te hebben?
Een getuigenis geeft de nieuwe potentiële klant vertrouwen over de organisatie, het product of de dienst.
Het verhoogt het vertrouwen bij de potentiële koper dat hij/zij zich geen zorgen hoeft te maken, dat hij/zij met een gerust hart mag kopen. Dat het een goede aankoop is.
Heel belangrijk!
Een getuigenis kan verschillende vormen aannemen.
Ze kan formeel zijn:
- Uitgeschreven woorden
- Quotering onder de vorm van bv. sterretjes, zoals bij Google
- Een video opgenomen door de tevreden klant (dit heeft trouwens mijn voorkeur)
Bij een formele getuigenis raad ik aan om een bepaalde structuur te gebruiken. Want je wil dat de getuigenis doet wat hij moet doen: de potentiële klant overtuigen/geruststellen.
Hoe ziet deze structuur eruit?
- Naam klant
- Naam bedrijf
- Welke dienst of product
- Beleving
- Impact op zijn business/leven. Hoe was het ervoor en hoe erna/het resultaat
- Wat vond hij het best; of wat is hem het meest bijgebleven
- Waarom zou iemand anders dit ook moeten kopen
- Sluit af met iets wat hij belangrijk vindt
Ik hoor sommigen al zeggen: “ja maar, ik vraag dat niet graag.”
Wel, zorg dan voor informele getuigenissen, zoals:
- Een selfie met de klant
- Of volg het voorbeeld van Willy Naessens: overal zie je borden waarop staat ‘weer een werf van Willie Naessens’.
Eenvoudig en simpel!
Vraag jij al een getuigenis aan je klanten?