Een futureproof business model opstellen doe je beter zónder Canvas. Huh?

Een futureproof business model opstellen doe je beter zónder Canvas.

 

Kuddegedrag… het is des mensen. Al kreeg ik thuis goed ingepeperd (Chileense roots, weetjewel 🌶️) dat ik altijd m’n eigen visie moest volgen. Nu, als het gaat over een business model opstellen, ben ik de allerlaatste om te doen zoals ieder ander.

In dit blogartikel leg ik je graag uit hoe ik naar een business model kijk. Wat het is, wat het niet is en in welke valkuilen je niet mag trappen. En het alom gekende Business Model Canvas? Dat laat ik liever links liggen. Een gewaagde uitspraak? Misschien.

Maar… wist je dat ik een perfect alternatief heb uitgewerkt? Eentje waarmee je een futureproof business model kan opstellen? Nee? Je leest er straks alles over, inclusief een voorbeeldcase. 😉

 

IN DIT ARTIKEL:

  • Wat is een business model?
  • Business model vs business plan
  • Tuimel niet in deze valkuilen…
  • Waarom móet je een business model opstellen?
  • Waarom ik liever niet werk met het Business Model Canvas
  • Met het AB business model zit je futureproof!
  • Voorbeeld van een AB business model opstellen

 

Wat is een business model?

Een business model omschrijft kort en krachtig hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt.

Of in mensentaal: hoe zet je jouw producten en diensten in de markt? Hoe ga je jouw activiteiten organiseren en je klanten van dienst zijn?

Als je een business model opstelt, geef je antwoord op deze vragen:

  • Wat verkoop je?
  • Aan wie?
  • Aan welke prijs?
  • Via welke kanalen?

Opgelet! Dit is niet hetzelfde als een business plan, al kunnen die twee niet zonder elkaar.

 

Business model vs business plan

Een business plan is bijvoorbeeld wat de banken van je willen, als je om een investeringskrediet vraagt. Dan ga je – het woord zegt het zelf – een planning opmaken, te vergelijken met een strategie.

Jouw strategisch plan-van-aanpak dus, waarbij je dieper ingaat op de HOE. Zo’n business plan kan je niet degelijk opstellen zónder dat je eerst je business model hebt opgesteld, de WAT. Maar… ik vind de meeste business plannen nog een tikkeltje te algemeen.

De business plannen die ik samen met m’n klanten uitteken, gaan verder dan “Ik ga promotie voeren op social media”. Wij gaan in detail: wanneer, welke content, hoeveel mailings,… Mijn klanten weten exact welke acties ze wanneer gaan uitvoeren. Het is een geheel van marketing, e-mailmarketing, content en sales.

 


“Ondernemers springen vol goeie moed en passie in het ondernemerschap. Maar wat zijn ze vergeten? Hun business model opstellen! Gevolg? Ze rijden al blind van bij het begin en vinden het dan gek dat ze niet vooruit geraken.”


 

Tuimel niet in deze valkuilen…

Begin je zo stilaan te denken: “maar waarom?”, dan wijs ik je eerst graag op enkele valkuilen waar ik jammer genoeg nog te veel ondernemers zie in tuimelen. 😬

  • Heel vaak springen ondernemers – joeps!- zomaar in het ondernemerschap. Vol goeie moed en passie, jaja. Maar wat zijn ze vergeten? Hun business model opstellen! Gevolg? Ze rijden al blind van bij het begin en vinden het dan gek dat ze niet goed vooruit geraken.
  • Sommige ondernemers stellen wel hun business model op, maar kijken niet naar de huidige markt en kopiëren klakkeloos wat hun voorgangers al jaren doen. “Alle boekhouders werken op die manier, dus ik doe dat ook zo…” NEE! Begin eens met een blanco blad: wat heeft de markt NU nodig? Hoe kan jij daar slim op inspelen?
  • Mensen denken dikwijls dat een business model opstellen enkel iets is voor starters. Mis! Want jouw business model groeit ten eerste mee met de markt, jaar na jaar. En ten tweede, als jij doorgroeit naar het volgende level, dan heb je evenzeer een nieuw model nodig.

 

Waarom móet je een business model opstellen?

Als business coach begeleid ik niemand zonder business model, nope. Dat is het allereerste wat ik check als je met mij wil samenwerken of naar m’n opleidingen wil komen.

Heb je te weinig klanten? Dan denk ik: hm, waaraan ligt dat precies? Mis je nog enkele vaardigheden om te verkopen OF heb je gewoon geen fatsoenlijk business model opgesteld?

In dat laatste geval heeft het geen nut dat je één van m’n sales trainingen volgt. Dan moeten we eerst de basis aanpakken. Want een futureproof business model ís de basis van ALLES: van je strategie, je marketing en je sales.

 

💡 Speciale sidenote voor dienstverleners

Vaak maken freelancers en consultants de opmerking: “Wij moeten toch geen business model opstellen? Wij werken gewoon per uur, that’s it.” Wel, dat is het nu juist. Uurtje-factuurtje is géén business model en zet je muurvast. Hoe kan je ooit groeien? Vrijheid ervaren? Financieel onafhankelijk zijn? Dit blogartikel is 100% voor jullie: Een safe verdienmodel voor dienstverlening.

 


“Ik vind de denkwijze achter het Business Model Canvas zeker wel oké, maar het stoort me dat het geen rekening houdt met de fluctuerende markt. Bijgevolg is het niet futureproof…”


 

Waarom ik liever niet werk met het Business Model Canvas

Bestaat er zoiets als een ideaal business model? Nee. Maar een snel googlerondje leert ons dat het Business Model Canvas (BMC) van Alex Osterwalder veruit het bekendste is. Ik vat het even kort samen voor jou:

  • Het Business Model Canvas is een tabel met 9 vakken. Het past precies op 1 A4’tje en bundelt alle factoren die een invloed hebben op het creëren van jouw meerwaarde.
  • Die 9 factoren zijn: je waardepropositie, je klantsegmenten, je kanalen, je klantrelaties, je kernprocessen, je kernmiddelen, je strategische partners, je inkomstenstromen en je kostenstructuur.
  • Het BMC geeft dus in 1 oogopslag een goed beeld van je activiteiten en je verdienmodel. Het dient ook als instrument om je business te evalueren en bij te sturen.

Ik vind de denkwijze achter het Business Model Canvas zeker wel oké, maar het stoort me dat het geen rekening houdt met de fluctuerende markt. Bijgevolg is het niet futureproof… Wat als het economische noodlot nog eens toeslaat?

Het BMC is een algemeen model, een reflectiemodel. Het is een goeie eerste denkoefening voor start-ups die zich willen buigen over hun ideale doelgroep en hun prijszetting. Akkoord.

Maar als je echt next level wil gaan, dan heb je toch iets diepgaanders nodig…

 

Met het AB business model zit je futureproof!

Naast het Business Model Canvas vind je nog vele andere modellen op de markt, maar ik heb er zelf één ontwikkeld: het AB business model.

Het AB business model houdt rekening met de marktevolutie en is daarom 100% futureproof. Hoezo? Wel, ik leg het graag even uit:

  • Elke business heeft een A-business, een core business, datgene waarvoor je bekend staat. Die moet zo optimaal mogelijk draaien en mag geen gaten meer vertonen.
  • Ik voeg daar nog graag een B-business aan toe. Niet je hoofdactiviteit, maar een financiële buffer (welkom in crisistijden!). Zegt de term passief inkomen je bijvoorbeeld iets? 😊

Dat je als ondernemer best een A-business én een B-business hebt, da’s waar ik samen met m’n klanten aan sleutel tot die succespuzzel perfect in elkaar klikt.

Of mijn AB business model werkt? Jazeker. Pal in coronatijd herstartte ik m’n eigen business en op 9 maanden tijd draaide ik al 330.000 euro. Hieronder lees je nog een voorbeeldcase van een klant.

 

Voorbeeld van een AB business model opstellen

Peter mag ik nog steeds tot mijn trouwe VIP-klanten rekenen. Hij is hypnotherapeut met een bloeiende business. Ooit was dat wel anders…

Vroeger verkocht Peter zijn sessies per stuk, aan 125 euro per sessie. Sommige klanten kwamen 6 keer, andere vonden dat ze genoeg hadden aan 3 keer…

Terwijl Peter vanuit zijn expertise wel beter wist. Was je nog niet van je fobie verlost en stopte je plots? Dan was alle moeite, tijd en geld voor niks geweest. Peter niet happy, de klant evenmin.

Het AB business model bood de oplossing!

  • We staken Peters A-business, zijn praktijk, in een nieuw jasje. Hij zou niet meer per sessie verkopen, maar per pakket. Het duurste pakket was 3.800 euro, wat Peter effectief verkocht kreeg. Want de klant had nu veel meer het gevoel dat hij professioneel en intensief begeleid werd tot zijn probleem was opgelost.
  • Peters B-business bestond uit zelfhypnosesessies verkopen online. Daar stak hij 1 keer zijn tijd en energie in om er daarna alleen nog de vruchten van te plukken. Ook dit product sloeg meteen aan bij de klanten, want het was de goedkopere variant van wat Peter zelf aanbood.

En Peter? Tja… dat moet ik je niet vertellen, zeker. Zijn zaak bleef netjes boven water tijdens corona en groeit nog steeds. 😊

 

 

Smaakt deze sales blog naar meer?

 

 

Of kom een hele dag live proeven op het 360° Sales Seminar (live). Dit bruisende event is bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren. En dat voor géén geld. Echt.

Voor slechts 149 euro werk jij een hele dag áán je business, samen met mij en een pak andere enthousiastelingen. Kom bijleren over: businessmodellen, social media, sales strategie, sales mindset en zelfvertrouwen, opschalingstechnieken, sales flows en e-mailmarketing.

Nog niet aangemeld? Zeker doen!