Authentiek communiceren en ondernemen? Zet je oogkleppen af!
Als ik terugkijk naar de Karina van zoveel jaar geleden, dan voel ik spijt… Spijt dat ik toen niet wist wat authentiek communiceren en ondernemen werkelijk was.
Ik zie mezelf nog zitten onder de parasol op het strand. Uren met de laptop op m’n schoot. In de verte zag ik Pedro met de kinderen spelen… Ik voelde me zo belangrijk. Want kijk eens hoeveel werk ik had!
Maar hoeveel heb ik toen niet gemist van m’n leven? Van m’n gezin? Omdat ik veel te veel in m’n ego zat. Is dat authenticiteit? Nee, da’s zwakte. En het ergste is dat je het niet eens beseft van jezelf.
Authentiek ondernemen is wakker worden en resoluut kiezen voor wat wél belangrijk is in je leven. En weet je wat? Dat levert je zelfs méér business op. In deze blog zetten we de oogkleppen af.
IN DIT ARTIKEL:
- Authentiek communiceren, wat is dat eigenlijk?
- Wat levert authentieke communicatie je op?
- Hoe vind je jouw authentieke stem als ondernemer?
- Hoe doe je aan authentieke marketing & sales?
Authentiek communiceren, wat is dat eigenlijk?
Je kan pas authentiek communiceren als je ook authentiek bent en vandaaruit onderneemt. Dus laten we daar eerst eens naar kijken.
✨ Wat is authentiek ondernemen?
Je onderneemt authentiek als je durft te zijn wie je echt bent. Als je je kwetsbaar durft op te stellen. Als je je ego loslaat.
Dat ‘dierbare’ ego van jou is de identiteit die je aanneemt om bevestiging te krijgen van anderen.
Jouw ego gelooft…
- wat er over jou wordt gezegd: “Amai, die is goed bezig!” of “Brrr, die kan ik niet uitstaan.”
- dat je waarde afhangt van je acties. Hoe meer je doet, hoe waardevoller je bent.
- dat je pas succes kent als je veel diploma’s, rijkdom, personeel, klanten... hebt.
Ego is je grootste valkuil. Het weerhoudt je ervan authentiek te zijn. “Wat gaan de mensen wel niet denken?” is een typische gedachte die verraadt dat je bang bent om jezelf te laten zien.
Waarom bang zijn?
Je bent wie je bent en je bent fantastisch zo! Jij mag in volle puurheid leven en ondernemen.
Je kan nooit authentiek communiceren als je in je ego zit. Authentiek ondernemen is durven kijken naar wat echt belangrijk is in je leven en ernaar handelen.
✨ Wat is authentieke communicatie?
Als ondernemer mag je – nee, móet je – authentiek communiceren. Maar wat is dat dan?
Wel… wees gewoon jezelf tijdens netwerkevents, op social media, in je volgende blogartikel:
- Spreek vanuit je hart, niet vanuit je hoofd.
- Schrijf hoe je spreekt. Wees trots op je eigen stijl.
- Deel hoe jij de wereld ziet. Hou geen rekening met “de norm”.
- Vertel over successen én mislukkingen. Je bent bovenal mens.
- Trek een outfit aan waar jij en niemand anders gelukkig van wordt.
Stel jezelf (nu, jaja) de vraag: “In alles wat ik vandaag doe, ben ik oprecht gelukkig?”
Ik ontmoet ondernemers die trots verkondigen dat ze al een tweede business runnen. Maar terwijl ze dat zeggen, ontbreekt de fonkel in hun ogen. Achter die verkrampte lach schuilen de vermoeidheid, de onzekerheid, het vele hooi op hun vork. Wat hebben ze dan echt bereikt?
Wat levert authentieke communicatie je op?
Naast het feit dat je er zelf gelukkiger van wordt, leidt authentieke communicatie automatisch naar meer business met de juiste klanten. Wees eens eerlijk: kruip je nu soms nog in een rolletje?
Wie weet hoeveel klanten je al hebt laten lopen daardoor…
🥬 Wie me kent, weet dat ik graag bezig ben met gezonde voeding. Een onderneemster in m’n netwerk vroeg of ze haar aanbod mocht komen voorstellen. Tuurlijk, zei ik. Ik wist maar al te goed dat dit een verkoopgesprek zou worden en was oprecht nieuwsgierig. De dame legde alles vlotjes uit, liet me proeven, antwoordde op m’n vragen… En toch kocht ik niets. Want ik voelde geen diepere connectie. De hele tijd bleef ze in haar afstandelijke verkopersrol zitten. Ik zag háár niet. Ik voelde hét niet.
Authentieke communicatie leidt tot:
- Oprechte verbinding met je klanten, die je in ruil vertrouwen schenken.
- Communicatie van mens tot mens, in tegenstelling tot platte sales.
- Eenvoud en flow. Niks moet, juist dan verkoop je moeiteloos vanzelf.
Probeer maar eens bij je volgende verkoopgesprek gewoon jezelf te zijn en te vertellen vanuit passie en enthousiasme.
En nu denk je misschien: “Jij hebt makkelijk praten, Karina…”
Hoe vind je jouw authentieke stem als ondernemer?
Geloof me, ik weet hoe moeilijk het is om los te komen van je ego en je authentieke stem terug te vinden. Uit eigen ervaring deel ik graag deze tips met jou:
✨ Durf graven in jezelf
Ten eerste moet je durven graven in jezelf, in wie je echt bent. Nee, da’s niet zo simpel en ja, je sleurt een hoop narigheid mee naar boven:
- Wat zijn je overtuigingen?
- Wat zijn je belemmeringen?
- Zonder die obstakels: wie ben je dan echt?
We spelen honderden rolletjes in ons leven en saboteren onszelf constant. Je authentieke stem vinden is een helend proces dat misschien wel nooit eindigt. En da’s ook helemaal niet erg.
Ik geloof dat we hier op aarde zijn om te ervaren, zowel het goeie als het minder goeie.
✨ Herstel je innerlijke kracht
Ik geloof ook dat er meer is dan wat we nu waarnemen in deze 3D-wereld. Er is een grotere waarheid die we niet altijd kennen. En daarom:
- Accepteer je leven niet zomaar. Stel je veel vaker de vraag: waarom gebeurt dit? Waarom laat ik bepaalde dingen wel of niet toe?
- Ga bewuster om met je energie. Hoe zit je in je vel? Ben je dikwijls boos, bezorgd of verdrietig? Dan zitten er onopgeloste issues vanbinnen. Geef die al je aandacht en liefde.
- Word je bewust van je denken. Hoe vaak maakt je brein het erger dan het in werkelijkheid is? Wees op je hoede voor dat strenge, bange of jaloerse stemmetje in jezelf. Het liegt!
Weet je niet hoe je hieraan kan werken? Ik vond m’n heil in de alternatieve geneeskunde.
Healers of energiewerkers werken op spiritueel-energetisch niveau en herstellen je innerlijke kracht. Ongelofelijk wat zulke sessies losmaken.
Zo kom je stap voor stap weer in verbinding met je authentieke zielskern.
💡 EXTRA LEESTIP
Meer van jezelf leren houden? Daarover lees je ook in deze artikels: ‘Meer zelfvertrouwen krijgen’ en ‘Laag zelfbeeld? Test jezelf’. Wel nog terugkomen, hé! 😊
Hoe doe je aan authentieke marketing & sales?
Als je wil verkopen, moet je beseffen: “People buy from people they know, like and trust.” Da’s een quote van internet marketeer Joel Comm. Ik maak er graag “authentic people” van.
Dus ook in je marketing ga je doelbewust authentiek communiceren, jezelf blootgeven. Het moet niet perfect zijn, maar wel oprecht en spontaan. Het logische gevolg hiervan is authentieke sales.
Je volgers leren je ware ik kennen, voelen zich goed bij jou en gaan je vertrouwen. Zo gaat verkopen heel natuurlijk, omdat het voor je klant aanvoelt als een logische volgende stap.
Nog enkele concrete tips om af te sluiten…
Authentieke social media
- Maak content met een hoge likefactor. Vertel over jezelf, je manier van denken, je leefgewoonten, je rare trekjes…
- Wat maakt jou werkelijk uniek? Laat dat zien. Bij mij zijn dat m’n zwak voor schoenen en het feit dat ik snel emotioneel ben.
- Stel vragen aan je volgers. Betrek ze bij je twijfels en dromen. Net die betrokkenheid zal tot sales leiden.
Authentieke e-mailmarketing
- Nieuwsbrieven en mailings zijn niet spammerig, als je jouw unieke verhaal
- Dus geen 100 koude mails per maand met alleen maar platte sales
- Durf ook hier je struggles en angsten te delen met je trouwste lezerspubliek.
Authentieke offline sales
- Online marketing is hot, ja. Maar vergeet je offline saleskanalen niet. De verbinding die je face-to-face maakt, werkt het diepst en zindert het langst
- Zorg dat het plaatje overal klopt. Wat mensen zien, horen en lezen over jou moet kloppen met de realiteit. Wat is er dan makkelijker dan overal je authentieke zelve te zijn?
- Je authenticiteit met al je kleine, rare kantjes wordt juist een voordeel tijdens het netwerken. Want tussen al die “grijze” ondernemers spring jij er gegarandeerd uit. 😉
Welkom in m’n Masterclass!
Ga je hier graag nog dieper op in? Dan ben je hartelijk welkom in m’n gratis Masterclass ‘De commerciële kracht van authenticiteit’. Check hier de eerstvolgende data.