Adverteren met Facebook: 5 verrassende waarheden + hands-on tips!
Beluister de audio opname
Adverteren met Facebook, al eens uitgeprobeerd? Facebook maakt het ons ondernemers wel héél gemakkelijk, ja.
Gewoon een foto of video uploaden, tekstje erbij, doelgroep, looptijd en budget instellen en huppakee! Terwijl jij achterover leunt in je comfortabele zetel, klikken hon-der-den geïnteresseerden op die coole advertentie van jou.
Easy peasy! Of toch niet? 🤔
Ik heb al veel ondernemers vol verwachting zien starten met Facebook advertenties. Maar heel vaak komen ze van een kale reis terug... Hoe kan het dan wel, vraag je je af?
In deze blog lees je 5 verrassende waarheden over adverteren met Facebook. Plus: 5 direct toepasbare tips om fantastische resultaten te behalen met je ads. #yesyoucan
IN DIT ARTIKEL
1 – Facebook advertentie: meer bereik of meer conversie?
2 - Waarom wél adverteren met Facebook?
3 - Wat mag adverteren met Facebook kosten?
4 - Hoe werkt Facebook Adverteren? 5 hands-on TIPS!
5 - Adverteren met Facebook: uitbesteden of niet?
1 - Facebook advertentie: meer bereik of meer conversie?
Wat laten de resultaten van een Facebook advertentie jou zien? In de eerste plaats het bereik. Dat wil zeggen: het aantal accounts (of mensen) die jouw Facebook ad zagen voorbijkomen.
Nogal logisch dat die grafiek de hoogte ingaat, niet? Je betaalt ervoor! En natuurlijk geeft zo’n piek je een goed gevoel. Wauw, denk je, zóveel mensen bereikt. De max! Maar… heb je dan al iets verkocht?
Wat wil je precies bereiken met Facebook Adverteren? Meer bereik of meer conversie (verkoop)? Het eerste brengt geen centen in het laatje, nee.
Staar je dus niet blind op mooie grafieken. Sales is waar het uiteindelijk om draait.
2 - Waarom wél adverteren met Facebook?
Pas op, versta me niet verkeerd. Ik ben absoluut fan van adverteren met Facebook. Waarom?
Omdat het een ultrakrachtig middel is om online een doelgroep te bereiken waarmee je nog niet eerder in contact kwam. In die zin verbreedt dit kanaal je kansen enorm.
Bedenk maar eens een andere manier waarop je razendsnel heel België (tot vér daarbuiten!) kan bereiken met enkele welgemikte advertenties? In al die jaren dat ikzelf in de saleswereld heb gestaan, ken ik geen énkel middel met een vergelijkbare impact online.
Facebook ads werken voor je business, zoveel is zeker. Alleen, je moet je geld goed besteden…
3 - Wat mag adverteren met Facebook kosten?
Die vraag stellen klanten mij vaak. Hoeveel mag (of liever ‘moet’) je inzetten op je advertentie, wil je er genoeg return of opbrengst uithalen? Wel, mijn antwoord hierop is redelijk ontnuchterend.
Adverteer niet met Facebook voor 20 of 100 euro, dat is zonde van je geld én je tijd. Al snap ik wel dat je in het begin voorzichtig wil aftasten. Zolang je maar geen wonderen verwacht. If you pay peanuts, you get monkeys.
En dan hou je best ook rekening met invloeden van buitenaf… Zoals?
Ik verduidelijk dit graag met een voorbeeld van mezelf:
In februari 2021 werd de gevreesde iOS 14-update uitgerold. Vanaf dat moment konden Apple-gebruikers aanvinken of bepaalde apps zoals Facebook hun gegevens nog mochten gebruiken.
Effe zweten toch, voor iedereen die tot dan toe gretig doelgroepen kon targetten met Facebook Adverteren. Ook voor mij… En of ik die nieuwe privacymaatregelen heb gevoeld!
- Vóór de iOS update besteedde ik 500 à 750 euro aan Facebook Ads om 1 webinar te promoten. Dat leverde me vlotjes 180 tot 500 inschrijvingen op (afhankelijk van het thema).
- Ná de iOS update kreeg ik voor datzelfde bedrag nog maar 70 tot 180 inschrijvingen. Tja, het zij zo. Mensen hebben nu eenmaal het recht om zich af te schermen van reclame.
Met dit voorbeeld wil ik maar aangeven: welke return krijg je vandaag voor 20 euro, denk je? Adverteren met kleine bedragen heeft totaal geen zin.
If you pay peanuts, you get monkeys… Als je weinig investeert, mag je geen wonderen verwachten. Dat geldt dus ook voor adverteren met Facebook.
4 - Hoe werkt Facebook Adverteren? 5 hands-on TIPS!
Het mag dan wel een tikkeltje uitdagender zijn nu, toch blijft Facebook een superkrachtig adverteringskanaal. Weten waarmee je bezig bent, is meer dan ooit cruciaal.
Daarom geef ik je hieronder 5 direct toepasbare TIPS mee om toch fantastische resultaten te boeken met je Facebook advertenties. Want JA, dat kan!
TIP 1 Specifieer je doelgroep minutieus
Of je Facebook advertentie succesvol wordt, valt of staat ten eerste met het correct instellen van je doelgroep. Vele ondernemers houden hun doelgroep nog te algemeen.
Laat de leeftijd bijvoorbeeld nooit staan op 18 – 65 jaar. Baken je buyer persona minutieus af. Hoe specifieker je jouw doelgroep instelt, hoe meer je jouw budget gericht (en dus effectief) besteedt.
Je doelgroep zelf kunnen kiezen, is juist de superkracht van adverteren met Facebook.
TIP 2 Maak gebruik van de lookalikes
De lookalikes? Yep. Niet iedereen kent die instelling binnen Facebook Adverteren. Jij straks wel! 😉
Je kan namelijk een eindeloze emaillijst van klanten of nieuwsbriefvolgers uploaden naar Facebook. Die gaat jouw lijst vervolgens screenen. Welke profielen zitten daartussen? Wat zijn hun interesses? Wat is hun klikgedrag, enz.
Daarna stelt Facebook voor jou een lijst samen met lookalikes: compleet nieuwe mensen met een gelijkaardig profiel als jouw bestaande contactenlijst. Zo kan je jouw advertenties slim richten op deze lookalikes.
Hoe waardevol is dat?!
TIP 3 Hak je advertentiebudget in stukken
Een veelgemaakte beginnersfout is dat advertenties non-stop blijven lopen gedurende 3 maanden of langer. Waarom mag je dat niet doen?
Omdat Facebook jouw bedrag (stel: 900 euro) dan te veel spreidt met veel minder resultaat. Tijdens de eerste maand pieken je statistieken, ja. En jij denkt: yes, het werkt! Maar daarna blijft jouw bereik steken op een plateau.
Daarom: hak je advertentiebudget liever in stukken (bijv. 3x 300 euro) en adverteer x-aantal keer. Dan profiteer je ook meerdere keren van die piekende bereikcurves. 😎
TIP 4 Adverteer minimaal voor 3 weken
Adverteer ook niet voor een té korte periode. Het algoritme van Facebook heeft 3 volle weken nodig om haar magie optimaal in te zetten.
Facebook screent, evalueert en stuurt automatisch bij voor jou. Welke advertentie functioneert het best bij wie en wanneer? Dus korter dan 3 weken adverteren met Facebook heeft geen zin.
Let ook op de timing. Als je adverteert rond de feestdagen, dan heb je sowieso al minder succes. Alle Facebook feeds zitten op dat moment verzadigd van de ads. Da’s puur de logica van vraag & aanbod.
Dus denk altijd goed na: “Is dit wel het geschikte moment voor mijn campagne?”
TIP 5 Track & Trace. Leer bij & optimaliseer!
Net zoals je een postpakket kan tracken en tracen, kan je ook nagaan of je Facebook advertentie haar werk goed doet. En daarmee bedoel ik: of er wel genoeg verkoop uit voortvloeit…
- Hoeveel mensen klikken door naar je website of webshop vanuit Facebook?
- Wat doen die mensen daar dan precies? Rondklikken, kopen of afhaken?
- Welke profielen zijn meer of minder geneigd te converteren?
Dat alles kan je registreren en opvolgen met de Facebook Pixel. Da’s een stukje code dat je op je website installeert (of laat installeren) en waardoor jij het gedrag van je bezoekers via Facebook helemaal kan ontleden.
Na een tijdje kan je daaruit waardevolle conclusies trekken en je online marketing nog meer richting conversie drijven. Dé Pixel: een must-have, wil je succesvol adverteren met Facebook.
Hoeveel mensen klikken door naar je website vanuit Facebook? Wat doen ze daar precies? Rondklikken, kopen of afhaken? Dat alles kan je opvolgen met de Facebook Pixel. Een must-have!
5 - Adverteren met Facebook: uitbesteden of niet?
Tot slot nog een laatste, vaak gehoorde vraag die ik graag in deze blog beantwoord: moet je jouw Facebook advertenties uitbesteden of kan je dat perfect zelf?
Wel… mits veel oefening kan je daar zelf wel bedreven in worden. Ik heb het voor mezelf ook jarenlang gedaan. Maar toch heb ik gemerkt dat je niet altijd even goed de controle behoudt. De resultaten waren soms schitterend, en soms helemaal niet.
Vandaag runt een marketingbureau mijn Facebook advertenties. Zo hou ik de kans op verlies zo klein mogelijk voor m’n business. En dan nog: marketing is geen exacte wetenschap. Geen van ons heeft - helaas pindakaas - een glazen bol.
Marketing is heel veel testen en blijven bijsturen. Echt een vak apart! Dus is mijn finale advies: schoenmaker, blijf bij uw leest.
💡EXTRA LEESTIP!
Verkopen via social media zónder adverteren? Dat kan natuurlijk ook. Daarover lees je in dit blogartikel: Meer verkopen via social media in 3 welgemikte stappen.