7 domme angsten om niet te geven
Eén van de belangrijkste lessen die elke ondernemer moet onthouden, is dat ‘je moet geven’! Geven, geven en nog eens geven! Geven om jouw competenties te tonen. Geven om het vertrouwen te versterken. En geven om jouw gunfactor te vergroten.
De reactie van mijn man hierop: “Ja maar, geven? Ben je niet goed snik! Als je alles zomaar weggeeft, dan kopen ze niet meer, want ze hebben alles al gekregen.”
Is hij de enige die zo reageert? Neen! Er zijn veel ondernemers die deze reactie hebben en dus nooit iets weggeven!
Wat is nu hun angst? Waarom willen ze niets geven? Waar zijn ze bang voor?
Zie hier 7 domme angsten van ondernemers die niets gratis willen geven:
- De angst om te veel te geven
Wat als ik zoveel geef dat de klant hiermee zijn plan kan trekken en niets meer nodig heeft?
- De angst om de waarde van jouw product of dienst te verlagen
Als ik iets héél waardevols gratis geef, dan verliest het zijn waarde. Daar gaat het juist om: iets dat vele euro’s waard is GRATIS geven. Wat heeft de ondernemer hiermee geluk! Hij zal je hiervoor enorm dankbaar zijn!
- De angst om de verkeerde klanten aan te trekken
Als ik iets gratis geef, dan trek ik enkel klanten aan die niet willen betalen. Die hoef ik niet hoor! Dat kan, maar dat is zeker niet altijd zo! Er zijn klanten die jou nog niet voldoende kennen, die jou wel interessant vinden maar nog sceptisch zijn om te kopen. Ze willen eerst zien wat jij kan en wat jij te bieden hebt. En iets gratis van jou uitproberen is de perfecte manier om alle twijfels weg te nemen!
- De angst om niet meer te verkopen
De klant heeft dankzij jouw gratis product of dienst alles wat hij nodig heeft en hoeft dus niets meer te kopen. Niet noodzakelijkerwijs! De klant wil jou uitproberen en jij krijgt de mogelijkheid om voortaan met hem te communiceren en meer bevriend te geraken, waardoor het wederzijds vertrouwen kan groeien.
- De angst om daarna tekort te schieten
Stel dat ik alles heb gegeven en daarna niets meer te vertellen of te geven heb? Zou me sterk verbazen! Maar sowieso betekent iets gratis geven ook weer niet dat je ‘alles’ moet geven. Veel, maar nu ook weer niet alles! De bedoeling is dat de potentiële klant een waardevolle proever krijgt van wat jij allemaal te bieden hebt.
- De angst om te geven
Waarom zou ik dit gratis weggeven? Time is money! En ik heb daar hard voor gewerkt!
Toch is het een beproefde sales- en marketingstrategie. Je geeft, je geeft en je geeft en ooit zal je hiervoor iets terugkrijgen!
- De angst om de klant nooit meer te zien
Ik ken dat wel, ik geef en dan zie ik die persoon nooit meer terug! Dat kan inderdaad! Maar wees gerust, de meesten zullen jou dankbaar zijn. En een groot deel zal niet in staat zijn om alles alleen toe te passen! En het zijn die mensen die zullen terugkomen.
Met andere woorden, het zijn ‘domme’ angsten die vele ondernemers hebben.
Heb vertrouwen in de ‘geef’-methode en laat je niet misleiden door angsten en twijfels. Deze techniek heeft al veelvuldig bewezen dat hij werkt!
Geven is dus de boodschap!
Geef jij regelmatig iets weg?